Svenska Livräddningssällskapet presenterar generalsekreterare sedan maj 2023

Svenska Livräddningssällskapet presenterar generalsekreterare sedan maj 2023

2023 var ett händelserikt år för Svenska Livräddningssällskapet utifrån såväl verksamhet som på ledningsnivå. I maj klev Mikael Olausson, tidigare verksamhetsansvarig för området säkerhet i organisationen, på som ny generalsekreterare. Mikael ersatte Magnus Erstrand, som var generalsekreterare mellan 2021 och 2023.

Mikael har god och relevant verksamhetserfarenhet med sina snart 30 år inom badbranschen och ideell sektor. Allt från simlärare till platschef och säkerhetssamordnare för 30-talet badanläggningar. Resan i Svenska Livräddningssällskapet börjar som ideell 2005, med förtroendeuppdrag i regionstyrelse och säkerhetsråd, och från 2017 i en roll som verksamhetsansvarig för område säkerhet på rikskansliet. Han har också haft flera olika förtroende uppdrag i arbetsgruppen och utredningar genom åren. Bland annat vid framtagandet av övergripande vägledande säkerhetsdokument för ökad vattensäkerhet.

"Det är en stor ära att få möjligheten att axla uppdraget som generalsekreterare, ett uppdrag jag tar mig an med stor ambition och ödmjukhet. Svenska Livräddningssällskapet är en fantastisk organisation, med stor potential att utveckla det drunkningspreventiva arbetet mot visionen NOLL drunkningar", säger Mikael Olausson.

Mikael har också internationell erfarenhet inom området drunkningspreventions – ett viktigt fokus för Svenska Livräddningssällskapet. Han var vice ordförande i ILSE (International Life Saving Federation of Europe) Rescue Commission mellan 2012 och 2020 samt sitter i ILSE Drowning Prevention Commission sen 2020.

"Mikael känner organisationen som sin egen ficka och en stor anledning till att valet föll på honom var hans gedigna erfarenhet inom drunkningsprevention. Som ansvarig för vattensäkerhet har han visat på sin bredd och sina kvaliteter", säger Anders Jacobsson, ordförande i Svenska Livräddningssällskapets riksstyrelse.

För mer information kontakta:

Anders Jacobsson, styrelseordförande Svenska Livräddningssällskapet, ordforande@sls.a.se.

Kort intervju med Mikael Olausson:

Hur känns det, Micke?

Spännande, intressant och utmanande! Det är med stor ödmjukhet jag tar mig an uppdraget.

Jag har ju haft uppdraget sedan i somras, men det är ju först nu jag går in i mitt första verksamhetsår. Mitt engagemang har allt sedan 2005 vuxit sig starkare, på flera olika nivåer i organisationen. Att få förtroendet att nu leda riksorganisationen och bidra till att utveckla momentum i rörelsen i sin helhet är förstås mycket hedrande.

Kommer det att bli stora förändringar nu?

Både ja och nej. Min företrädare har gjort ett gediget arbete med att se över organisationen och effektivisera vårt nationella kansli. Det arbetet fortsätter, med utgångspunkt i styrelsens antagna strategi 2030. Ambitionen är att än tydligare sätta verksamheten i fokus och i samverkan, såväl med regionförbund som med externa aktörer, arbeta mot vår vision, noll drunkningar.

Vad tror att du kommer att kunna åstadkomma som generalsekreterare?

Generalsekreteraren är ju bara en av många funktioner på kansliet och i organisationen. Men min ambition är att samla Sveriges samtliga aktörer inom fältet drunkningsprevention, med fokus mot NOLL visionen. En av flera framgångsfaktorer bedömer vi är strategiska samarbeten. Tillsammans och i armkrok löser vi uppdraget. Dels för att stärka kunskapsläget, dels för att stärka organisationens finansiering. Svenska Livräddningssällskapet ska sätta tonen i samhällsdebatten och fortsätta vara ledande i arbetet att vattensäkra Sverige.

Vilken potential ser du i Svenska Livräddningssällskapet?

Vi har funnits över 125 år, och mycket av kraften finns i vår stolta historia, och i flera avseende är uppdraget det samma, men förutsättningarna för genomförande har förändrats. Här behöver organisationen vara lyhörd för att finna nya former för hur vi ska utveckla såväl vår organisationen som vår kärnverksamhet. Helt klart finns det en stor efterfrågan på organisationens samlade kunskap, såväl hos professionen, som hos allmänheten i stort. Mixen och balansen av nya och traditionella arbetssätt tror jag blir avgörande för lyckad implementering av strategi 2030 och därmed förväntad verksamhetsutveckling inom områdena; simkunnighet, livräddning, säkerhet och drunkningsprevention.

Slutligen, var gillar du själv att gå och simma och bada?

Som gammal tävlingssimmare och livräddare är ju vatten ett naturligt element för mig. Jag försöker behålla traditionen med ett bad i veckan och varje år tar vi simborgarmärket tillsammans. Något vi satte som mål med barnen sen de var små, att först bada bastu och ta ett dopp i den lokala simhallen efteråt. Men av någon anledning tenderar tiden i bastun att bli längre än tiden i bassängen.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.