Svenska Livräddningssällskapets preliminär rapport för omkomna vid drunkningsolyckor mars 2024

Svenska Livräddningssällskapets preliminära sammanställning över omkomna vid drunkningsolyckor visar att 5 person mist livet under mars i år jämfört med 8 person under samma period 2023. Fram till och med den sista mars har 7 personer omkommit jämfört med 11 personer för samma period 2023.

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under mars 2024

17/3 sjö, övrigt, man

Linköping, Östergötlands län

Räddningstjänsten larmades till sjön Roxen utanför Linköping angående en misstänkt drunkning. En förbipasserande hade slagit larm efter att ha sett en person i vattnet tio till 20 meter ut från stranden. Räddningstjänsten konstaterade att det var en avliden man. Oklart hur länge kroppen legat i vattnet och han är ännu inte identifierad.

21/3 Hav, bad, kvinna

Karlshamn, Blekinge län

Klockan 16.20 på onsdagseftermiddagen inkom ett larm om drunkning vid Kallbadhuset i Karlshamn. När räddningstjänsten och ambulansen kom fram till platsen hade förbipasserande dragit upp en äldre kvinna ur vattnet, enligt räddningstjänstens inre befäl. Hon fördes sedan med ambulans till sjukhus för vård. Senare under kvällen konstaterades hon avliden, meddelar polisen som inte misstänker något brott i samband med händelsen.

22/3 Sjö, övrigt, kvinna

Finspång, Östergötlands län

En kropp hittades vid strandkanten i Skutbosjön i Finspång på fredagseftermiddagen. På fredagskvällen bekräftade polisen att det är den, sen tidigare, försvunna kvinnan som påträffats avliden.

24/3 Sjö, is, pojke, 5-årsåldern

Borlänge, Dalarnas län

En pojke i femårsåldern har avlidit efter att han i söndags gick genom isen på Tjärnasjön. Pojken befann sig på sjön tillsammans med sin pappa och ytterligare ett barn. Efter att pojken hjälpts upp ur vattnet fördes han med ambulans till sjukhus. På söndagseftermiddagen meddelade region Dalarna att pojken var allvarligt skadad. Enligt Borlänge tidning flyttades han senare till vård utanför länet. På torsdagen meddelade polisen att pojken avlidit. Alla anhöriga är underrättade enligt polisens.

30/3 å, kraftverksdamm, man, 75-årsåldern

Åshammar, Gävleborgs län

Den man i 75-års ålder som på lördagen befarades ha drunknat i samband med arbete vid kraftstationen i Borrsjöån i Åshammar utanför Sandviken har hittats död. Enligt polisen var det förbipasserande privatpersoner som på söndagsförmiddagen upptäckte kroppen i vattnet. Anhöriga är underrättade och polisen misstänker inget brott.

Mikael Olausson, generalsekreterare, sakkunnig drunkningsprevention och vattensäkerhet

08-120 102 45

Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSB:s IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor. Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.

Sammanställningen redovisar omkomna vid drunkningsolyckor i Sverige samt svenska medborgare utomlands - exklusive suicid och mord.

Vi består av 19 självständiga regionförbund, 10 lokalföreningar och en riksorganisation. Vi ingår i ILS - International Lifesaving Federation, som är en paraplyorganisation för alla livräddningsorganisationer världen över. Läs mer om oss på: www.svenskalivraddningssallskapet.se eller www.facebook.com/svenskalivräddningssällskapet.