Tylösand avslutar sommaren med SM i Havslivräddning

Under året arrangerar Svenska Livräddningssällskapet ett flertal tävlingar och träningsläger i Livräddning runt om i Sverige, och en av höjdpunkterna är SM i Havslivräddning. Lördag 15 augusti är det dags för de tävlande att mötas i Tylösand och avgöra vilka som blir årets vinnare. Tävlande klasser är: Dam och Herr 19 år->, Junior flickor och pojkar 15-18 år, Nippers -> 14år

Sporten är fortfarande ganska okänd i Sverige, men desto större i Europa och länder som Australien, Nya Zeeland och USA. Där lockar tävlingarna allt större publik och det finns även en internationell grupp som propagerar för att Livräddning ska bli en OS-gren.

Svenska Livräddningssällskapet har sedan 1960-talet bedrivit organiserad utbildning och träning av instruktörer och personal inom olika yrkeskategorier i Livräddning. Utbildningen är godkänd över hela världen vilket betyder att man som utbildad livräddare kan åka till exempelvis Tyskland, England eller Australien och bevaka stränder.

Svenska Livräddningssällskapet har även arrangerat tävlingar i Livräddning som sport sedan 1980-talet och ser att intresset för företeelsen sakta börjar öka.

-”Livräddning handlar om flera olika saker – livräddning för att klara sitt eget eller en annans liv i en akut situation, livräddning som en del i sin profession och livräddning som sport & tävling. Det är en fartfylld, dynamisk och spännande sport som är väldigt rolig att se och följa”, säger Svenska Livräddningssällskapets Generalsekreterare Karin Brand.

Att tävla i Livräddning kräver en kombination av god fysik, vattenkunskap och mental styrka då grenarna innefattar simning, paddling, löpning och styrka samt första hjälpen moment. Sporten utövas i bassäng och hav och deltagarna tävlar såväl individuellt som i lag. Material som används i de olika grenarna är exempelvis livboj, räddningsdocka, räddningslina och räddningsbräda.

För mer information gå in på www.tylosand.net www.svenskalivraddningssallskapet.se eller kontakta: Peter Karlborg, Ordförande Livräddarna Tylösand på tele: 0704 - 951 583, Karin Brand, Generalsekreterare på tele: 0769-411 464

Svenska Livräddningssällskap är en ideell organisation som arbetar för en ökad säkerhet vid våra vatten och isar. Vi har funnits sedan slutet av 1800-talet och vi består av 24 självständiga länsförbund och en centralorganisation. I våra stadgar står att vi ska verka inom tre områden; simkunnighet, livräddning och säkerhet.