Fastighetsbranschen tar sikte på de globala hållbarhetsmålen

Inspiration, diskussion, debatt, kunskap och lärdomar från goda exempel. Det är vad man som besökare kan förvänta sig av Nordic Property Expo, en mässa som också bjuder på gratisföreläsningar och fördjupande halvdagsseminarium. Allt med utgångspunkt i de globala hållbarhetsmålen.

-För oss på Fastighetsägarna är det självklart att vi vill vara med och bidra till att hållbarhetsmålen uppfylls. Vi vet att vår bransch har stora möjligheter att göra skillnad, säger Rudolf Antoni, vice vd på Fastighetsägarna GFR.

Nytt arkitektursamarbete

I år arrangeras mässan parallellt med Nordic Architecture Fair vilket lyfter mötesplatsen ytterligare. De ämnen som kommer att diskuteras är värdeskapande stadsutveckling, energieffektivisering, cirkulär fastighetsförvaltning, digitalisering och innovationer inom proptech, infrastruktur, trygghet, nya affärsmodeller för detaljhandeln och bostadsbyggande.

- Att mässorna går samtidigt och på samma plats gör det extra intressant. Det är viktigt att arkitekturen diskuteras tillsammans med fastighetsägare, byggherrar och investerare. Därför är vi väldigt nöjda med den här satsningen, säger Anki Fagerström, affärsansvarig på Svenska Mässan.

Hög puls på Investeringsforum

Investeringar är ett område som får extra uppmärksamhet på Nordic Property Expo. På Investeringsforum, en yta i mitten av mässhallen, får byggbolag och kommuner visa sina visioner och framtidsplaner. Och det händer mycket runt om i landet just nu. Förra året köptes och såldes fastigheter för 400 miljarder kronor i Norden. Bara i Sverige gjordes fastighetsaffärer för 155 miljarder.

En annan fråga som diskuteras är de långt gånga tankarna på en ny 11-miljonersregion med en järnväg mellan Hamburg och Oslo.

-En fungerande och stabil infrastruktur är grunden för alla framgångsrika samhällen men i Norden har vi halkat efter. Nu finns förutsättningar för flera stora och viktiga infrastrukturprojekt som kan koppla samman den nordiska regionen. Detta påverkar också investeringsmöjligheterna, säger Rudolf Antoni.

Om Nordic Property Expo

Nordic Property Expo är den nordiska mötesplatsen för framtidens fastighetsbransch och arrangeras av Fastighetsägarna och Svenska Mässan. Läs mer på propertyexpo.se

För mer information, kontakta:

Anki Fagerström, affärsansvarig, Nordic Property Expo och Nordic Architecture Fair
anki.fagerstrom@svenskamassan.se

Rudolf Antoni, vice VD för Fastighetsägarna i Göteborg