19 världspreminärer på årets Båtmässa!

I morgon öppnar Båtmässan för 54:a gången på Svenska Mässan i Göteborg. På årets mässa visas 324 båtar varav bl a 19 världspremiärer. Lägg därtill ett stort antal Scandinavienpremiärer och andra båtar som visas för första gången i Göteborg.
Båtmässan 2013 har lockat cirka 320 utställare och den totala ytan är över 30 000 kvadratmeter. Mässhallarna är fyllda med allt vad som båtlivet kan erbjuda.

Segelbåtarna exponeras i år på ett annorlunda sätt än tidigare. Bland annat samsas åtta av de större båtarna med mässans nya ”Seglarbar”. I segelbåtshallen finns också ”Årets Jubilar”, Stjärnbåten och en av Båtmässans totalt fem olika scener.

Veteranbåtshallen visar som vanligt upp ett antal skönheter av äldre snitt och bland dessa finns en unikitet, kappseglingsbåten Ron Holland IOR Racer Flirt of Paget, som byggdes för att segla Admirals Cup 1981. Efter en hyfsat framgångsrik karriär gick hon 2007 på grund. Entusiasten Lasse Klingström från Göteborg såg en till salu-annons på internet och slog till.

Många besökare på förra Båtmässan ville ha mer inspirationen och kunskap med sig hem efter besöket på Båtmässan. Det har vi lyssnat på och på årets mässa finns totalt fem scener, bland annat en som kallas ”Förverkliga dina drömmar”. Här kan besökarna inspireras av människor som på olika sätt förverkligat sina drömmar inom båtliv och fiske. Scenprogrammen bjuder på en skön blandning av extrema utmaningar, långfärdsseglingar, tuffa utbildningar, fiske i exotiska vatten, kolfiber och tjärdoftande trä.

Detta händer idag 1 februari
Kl 09.00 Presscentret öppnar

09.30 Presskonferens (E-hallen)
Båtmässan och Sweboat bjuder in till presskonferens om Båtmässan och om Båtbranschen.

10.00 Presskonferens (E-hallen)
Göteborg & Co bjuder in till presskonferens om Volvo Ocean Race.

11.15 Pressvisning ”All Aboard” i monter A01:42

11.15 Pressträff i Hondas monter A02:70

11.40 Pressträff i Båtsystems monter G00:96
12 -fotare, segla överallt! Båtdop med skumpa

12.00 Presslunch
Volvo Penta och Båtmässan bjuder in till presslunch vid Volvo Pentas monter.

13.00 Året Båtklubb - Prisutdelning i Nord West & Najads monter
Priset delas ut av Svenska Båtunionens ordförande, Bengt Gärde, till Sveriges Bästa Båtklubb. Vinnaren utses av Båtlivs läsare i samarbete med en jury från tidningen och Svenska Båtunionen, riksorganisation för landets båtklubbar

13.30 Avtäckning; Världspremiär i Nord West & Najads monter

Kl 16.00 "Meetingspot" Forumet om de största händelserna inom segling.
Arrangeras av Brandspot, för mer information kontakta Martin Sotell 070-805884.

• Båtmässan pågår mellan 2 februari–10 februari.
• Totalt finns cirka 320 företag/föreningar/organisationer och myndigheter representerade.
• Totalt utnyttjas cirka 30 000 kvadratmeter för montrar och aktiviteter.
• Totalt finns det 324 båtar utställda, 23 segelbåtar, 194 motorbåtar, 50 gummi- och ribbåtar, 18 kanoter/kajaker, 15 historiska båtar, 19 vattenskotrar, 4 roddbåtar samt ett båtbygge (sven Yrvinds nya båt)

Världs- och Skandinavienpremiärer
(S) Grandezza 23 S B04:19/B02:01
(V) Finnmaster 53 BR B04:19/B02:01
(V) Finnmaster Pilot 7.0 B04:19/B02:01
Föredrag och andra aktiviteter på Båtmässan

”Förverkliga dina drömmar (H-hallen)
På H-hallens scen kommer dagliga föredrag att genomföras med starka profiler. Det blir SCA:s satsning på ett tjejteam i Volvo Ocean Race, legenden inom långfärdssegling Sven Yrvind och hans unga kompanjon Thomas Grahn, professionella fiskeäventyraren Martin Falklind, drömtips av Harald Treutiger, Tjörn Runt 50 år, Bohusracet, Stjärnbåten 100 år och mycket mer

North Sails scenen (Monter C02:42)
Intressanta föredrag och andra happenings i monter C02:42, North Sails, Happy Yachting m fl. Föredragen som arrangeras är öppna för alla. De hålls i direkt anslutning till montern.

”Vi älskar rent vatten” scenen (D-hallen)
Årets Båtmässa vill visa på framgångsrika lösningar för båtfolkets framtid. Förutom utställarna i denna avdelning finns här en scen med dagliga föredrag.

“Hitta rätt på sjön” scenen (F-hallen)

”Veteranbåts” scenen (V-hallen)

Segelbassängen (E-hallen)
I seglingshallen finns en 200 kvadratmeter stor bassäng där besökarna kan träna sig i segling.

Barnen på Båtmässan
I år satsar Båtmässan extra på alla kommande båtentusiaster! Som ung på Båtmässan kan besökaren pröva på Funballz, gå på skattjakt eller bli målad till pirat. Dessutom kommer alla barn under sju år in gratis och alla unga mellan 7-15 år har fri entré i sällskap av en vuxen.

Sjösäkerhetspoolen (H-hallen)
I poolen blir det dagliga uppvisningar av hur olika flytvästar och annan livräddande utrustning används.

Barnens Sjövettsskola (H-hallen)
Barnen får, under cirka 30 minuter, lära sig allt om både sjövett och sjösäkerhet och mycket om livet på sjön – och de får diplom.

Veteranbåtshallen (V-hallen)
Massor av tjärdoft, fantastiska båtar och härliga profiler möts i den alltid lika uppskattade Veteranbåtshallen.

Repslagare i full verksamhet (F-hallen)
Repslagarna från Älvängen i aktion varje timma.

Presscenter är öppet:
fredag 1 februari 09.00–19.00
lördag 2 februari- söndag 3 februari 10.00–18.00
måndag 4 februari- tisdag 5 februari 12.00–18.00
Under perioden onsdag till söndag 6-10 februari hänvisar vi till mässans Service center och ackreditering görs då i informationsdisken i huvudentrén.

För mer information om Båtmässan, kontakta Bengt Wallin, mässansvarig, tel. 031-708 80 91, e-post bengt.wallin@svenskamassan.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 550 anställda, en omsättning på 800 Mkr och generar årligen runt 2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.

Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06. Fax: 031-708 84 60. E-post: press@svenskamassan.sewww.svenskamassan.se.