33rd ESPEN Congress on Clinical Nutrition and Metabolism “Nutrition in translation” Svenska Mässan, Göteborg, 3-6 September 2011

Världens samlade expertis diskuterar nutritionens betydelse vid sjukdom och hälsa Näringstillståndet och näringstillförsel har avgörande betydelse för återhämtning hos sjuka, skadade och opererade individer i alla åldrar.

I Göteborg 3-6/9 samlas ~3000 läkare, forskare, dietister, sjuksköterskor och farmaceuter från alla kliniska specialiteter och från hela världen på Svenska Mässan för att berätta om och diskutera senaste forskningsrönen under den 33:e ESPEN-kongressen (European Society for Clinical Nutrition and Metabolism).

Kongressens tema är ”Nutrition in translation” vilket speglar kongressens fokus på metoder för implementering, dvs. hur man för in nutritionsforskningens resultat i klinisk verksamhet, och överföring av kunskap mellan specialiteter och över professionsgränser.

Den vetenskapliga diskussionen spänner över matens betydelse för barnets hälsa senare i livet, muskulaturens samspel med insulin och D-vitamin, och ny förståelse för tarmflorans och genetikens betydelse för överviktsepidemin. Kan vi med kosten påverka våra gener? En ny modell för simulering av förväntad viktnedgång på minskat energiintag presenteras. Kan vi operera bort diabetes? Kolesterols roll och Medelhavskostens betydelse för minnesfunktionerna, vilken typ av mat främjar ett lyckosamt åldrande, kan omega-3 fettsyror minska risken för hjärtsjukdom eller främja barns intellektuell mognad, är probiotika verkligen bra för tarmen, hur kommunicerar hjärnan och tarmen, är ytterligare några frågor som kommer att belysas vid kongressens ca 50 symposier.

En historisk betraktelse ges över kostens betydelse för att överleva pesten. EU:s engagemang för att motverka undernäring, dvs. kampanjen ”Fight against malnutrition”, sjukhuskostens betydelse för patienterna och nanoteknologins insteg i nutritionsforskningen belyses. I mer än 500 vetenskapliga abstrakt redovisas det absolut mest rykande färska inom nutritionsforskningen.

”Vi är mycket glada över att en av världens viktigaste kongresser inom området nutritionsbehandling nu går i Sverige. Mycket av det som avhandlas på kongressen bör omgående komma patienterna till nytta. T.ex. ska helt nya data om betydelsen av intravenös näringsbehandling till svårt sjuka intensivvårdspatienter presenteras” säger professor Ingvar Bosaeus, president i den svenska organisationskommittén.

För detaljerad information se www.espen.org

ESPEN-kongressens lokala organisationskommitté:

Ingvar Bosaeus, Professor, Göteborg President
Tommy Cederholm, Professor, Uppsala, Ordf. Vet. Kommittén, 070-2733192
Ann Ödlund Olin, Med dr, Stockholm,Ordf. Utb. Kommittén,
073-6204614
Elisabet Rothenberg,  Med dr, Göteborg,  Kassör, 070-6414581

Tillträde för journalister ges av Chantal.Levrat@mci-group.com eller vid Mässans registreringsdisk.