Årets Utställningshund 2010 korad på Svenska Mässan: Pudeln Rocky blev Sveriges vackraste hund

Nu är det klart. Sveriges vackraste hund 2010 är den 3-åriga storpudeln Huffish Intensive Care från Haninge utanför Stockholm. I vanliga fall lystrar han till namnet Rocky.

De lyckliga ägarna Charlotte Sandell och Peter Palmedal fick på lördagen motta det fina priset ”Årets Utställningshund 2010” på MyDOG, som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg, 6 – 9 januari.

Rocky är just hemkommen från den prestigefyllda tävlingen World Challenge i Kalifornien. Där blev han tvåa bland världens mest framgångsrika utställningshundar.

Under 2010 arrangerades många hårda internationella och nationella utställningar runt om i Sverige. Inför MyDOG återstod bara de fem hundarna som placerat sig bäst totalt under året. Kandidaterna till titeln Årets Utställningshund 2010 var en pudel, en strävhårig foxterrier, en faraohund, en korthårig dvärgtax och en afghanhund. Samtliga fanns på plats på Svenska Mässan.

Vinnarna fick ta emot förstapriset på 10 000 kronor av Svenska Kennelklubben och Agria Djurförsäkringar. Men pengarna kom säkert i andra hand. Att äga Sveriges vackraste hund betyder mycket mera.

På andra plats kom Crispy Legacy, en strävhårig foxterrier som ägs av Agneta Åström från Helsingborg. På tredje plats följde Faouziah’s Faramir, en faraohund, ägare Jenny Hall från Torsbruk

Hundmässan och hundutställningen MyDOG äger rum på Svenska Mässan i Göteborg 6 – 9 januari. Arrangör är Svenska Mässan i samarbete med Västsvenska Kennelklubben.

Vinnare Årets Utställningshund 2010

1:a plats
Namn: Huffish Intensive Care
Ras: Pudel