Äntligen dags för årets stora rese- och turisthändelse: Nu öppnar TUR 2011

Idag, torsdag 24 mars, startar TUR-mässan, Nordens ledande mässa för resor, turism och möten, på Svenska Mässan i Göteborg. TUR arrangeras för 28:e året i rad och runt 50 000 besökare väntas till mässan.

I år finns 79 länder och regioner på plats, representativa för hela världen. För första gången kommer Luxemburg, Zambia och Moldavien att ställa ut med varsin monter.
Antalet länder är en minskning jämfört med förra årets rekordmånga 112.
– Världen har upplevt en finansiell kris och i efterdyningarna av denna har många regioner det tufft ekonomiskt. Marknadsföringskostnaderna är det första man skär ned på, så att antalet länder minskar är naturligt, säger Per Magnusson, mässansvarig.

Alla de tunga turistländerna finns dock på plats och vid sidan av Sverige är det Danmark, Tyskland, Turkiet, Spanien och Grekland som har störst montrar på över 200 kvadratmeter vardera. Sammanlagt ställer 1 300 företag och organisationer ut på en yta av närmare 12 000 kvadratmeter.

Premiär för Tygriket
För första gången har Tygriket i år en gemensam monter på TUR. Och vilken monter sen… Det är en nästan 100 kvadratmeter stor utställning som i sin tur är indelad i mindre delar där många olika företag från Mark finns representerade.
– Troligtvis kommer vi att vara omkring fyrtio företag som ställer ut tillsammans, säger Christer Ekelund på Ekelund, Linneväveriet i Horred.

Reseguiden officiell partner
Jämförelsesajten Reseguiden.se är ny huvudpartner till TUR 2011 och arrangerar bland annat ett interaktivt torg med föreläsningar och aktiviteter samt en stor konsumenttävling.
– Reseguiden.se är framgångsrika på nätet och med sociala medier och tillför en ny dimension till mässan. Internet har förändrat villkoren för stora delar av rese- och turistnäringen, den utvecklingen vill vi följa, säger Per Magnusson.
Samarbetet innebär också att Reseguiden kommer att ansvara för mässerbjudandesajten ”Världens Ställe”.

”Världens Ställe”– ett vinnande koncept
Under TUR 2010 såldes det över 10 000 resor till kampanjpris.
– Det är alla tiders rekord, säger Per Magnusson.
Inte konstigt att succén med mässerbjudanden är tillbaka i år och fortsätter i oförminskad styrka. I år har man valt att gå den exklusiva vägen, istället för att erbjuda alla utställare möjligheten att tillsammans med TUR bygga en kampanjsajt har tio partners valts ut. Dessa erbjuder mässbesökarna produkter och tjänster till förmånliga priser på alltifrån resor och hotellvistelser till gourmetmiddagar, spabehandlingar, researtiklar med mera. Ingenting kan bokas i förväg, de går endast att köpa genom att besöka TUR under publikdagarna 26–27 mars.

Nordens bästa reseföretag ska utses
TUR-mässan presenterar i år, i samarbete med Resegeometri Nordic AB, ett pris till Nordens bästa reseföretag – alla kategorier. Priset, ”The Northern Light”, är ett tungt vägande pris,
10 000 affärsresenärer har röstat fram den bästa leverantören i branschen.
– Det finns många bra reseföretag i Norden som förtjänar sin plats i Norrskenet, och det är på tiden att vi placerar dessa och vår region på kartan. Nordbor är ett mycket resande folk och det här gränsöverskridande priset hjälper branschen att bli starkare som en enhet, säger Jan Borg på Resegeometri Nordic AB.

The Northern Light delas ut vid en ceremoni fredagen den 25 mars klockan 15.30 i Resguidens monter. Prisutdelare är Joachim Vogel.

VIP-program och Speed dating-funktion
Som en del i mässans förändringsarbete och för att höja kvaliteten på besökarna, har i år omkring 3 000 nya köpare uppmanats att anmäla intresse för att eventuellt kvala in för att bli VIP under branschdagarna. Cirka 500 anmälda intresse och TUR godkände cirka 200 personer som VIP. Motprestationen är att varje VIP-gäst bokar minst tre möten per dag med utställare. Målet är att denna åtgärd ska bidra till lönsamma kontakter mellan VIP-besökare och representanter för destinationer, hotell, konferensanläggningar och olika aktiviteter.

Inför 2011 startade TUR i samarbete med Antor programpunkten Connect@TUR, en speed dating-funktion mellan köpare och säljare som tar sikte på outgoing. För några år sedan samlade en liknande insats cirka tio köpare, i år är det hela 52 köpare som deltar i speed dating-funktionen, torsdagen den 24 mars klockan 08.30 till 09.30 i Kongresshallen.
– Detta är ett sätt att säkerställa att rätt personer finns på mässan, det är väldigt viktigt att våra utställare får träffa potentiella köpare, säger Per Magnusson.

Who-is-where – nu på nätet
En annan nyhet som presenteras på TUR 2011 är nätversionen av resebranschens bibel, Who-is-where.
– Katalogen har funnits sedan 1986. Senast vi gjorde en förändring var för tre år sedan. Nu är det läge att börja förvalta den guldgruva som det innebär att ha alla branschens kontakter samlade på ett ställe. Det känns som ett helt naturligt steg att lägga den på nätet, säger Per Magnusson. Du söker snabbt, kostnadseffektivt och dagsaktuellt upp information om hela besöksnäringen.

Meetings@TUR även i år
Satsningen på Meetings@TUR, mötesindustrins mötesplats, fortsätter även i år.
– Min uppgift är att skapa möjligheter för både utställare och besökare att ha fler och lönsammare möten under TUR. Meetings@TUR är en av de viktigaste delarna i detta, säger Johanna Magnusson, projektledare för Meetings.

Onsdagen den 23 mars möter politiker och näringslivschefer några av de ledande namnen inom den globala mötes- och eventindustrin på Politiskt Forum. Under torsdagen och fredagen fortsätter programmet med föreläsningar, scenaktiviteter och massor med möjligheter till personliga möten.
– Vi kan skapa flera tusen nya arbetstillfällen inom svensk mötesindustri om vi bara använder de möjligheter vi redan har men inte utnyttjar till fullo, säger Björn Masuhr, landets ledande expert på utveckling av den svenska mötesindustrin.
Meetings@TUR öppnar onsdagen den 23 mars och fortsätter under fackdagarna 24 och 25 mars.

TUR är Nordens ledande resemässa och arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg sedan 1984. TUR 2011 äger rum 24–27 mars 2011.

För förfrågningar välkommen att kontakta:
Per Magnusson, mässansvarig för TUR, Svenska Mässan
Tel+46 (0)31 708 86 76, e-post: per.magnusson@svenskamassan.se

412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se
Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444