Bild från prisutdelningen 2023 på Vitalis

Ansök nu! HealthTech Award 2024 lyfter betydelsefulla digitala hälsoinnovationer från Norden och Baltikum

HealthTech Award 2024 är återigen öppen för ansökningar! Denna prestigefyllda utmärkelse, som uppmärksammar innovationer inom hälsoteknik som har stor påverkan på människors liv, inbjuder företag från Norden och Baltikum att delta.

Med GREAT, Vitalis och Sahlgrenska Science Parks CO-AX accelerator som arrangör, lyfter denna fjärde upplaga av HealthTech Award banbrytande företag som har utvecklat innovationer inom hälsoteknik som visar positiv påverkan på hälsovård, förebyggande åtgärder, prediktion, hälsa och/eller livskvalitet.

Ansökningarna är öppna från idag till och med den 14 april. Vinnarna kommer att avslöjas på Vitalis, Skandinaviens största e-hälsoevenemang, den 14 maj 2024. Förutom den totala vinnaren kommer tio utvalda finalister att bjudas in att presentera en 3-minuters pitch på A GREAT Pitch @ Vitalis - en fantastisk möjlighet att träffa investerare och andra innovatörer.

Förra året segrade Mabel AI i en stark konkurrens.

"Priset på Vitalis ändrade allt. Det gav oss trovärdighet och potentiella kunder började strömma till," säger Karolina Sjöberg Jabbar, VD på Mabel AI, som tilldelades HealthTech Award 2023.

HealthTech Award 2024-priset består av:

• En gratis 9 m2 monter på Vitalis 2025.
  • 1-års medlemskap i GREAT, med en dedikerad kontakt från styrelsen för strategisk dialog, i frågor om marknadsföring, juridiska överväganden och IT.
  • Keynote-presentation på A GREAT DAY; ett årligt evenemang med över 300 deltagare.
  • Pitchplats på A GREAT PITCH; vilket ger möjligheten att träffa investerare och andra innovatörer.
  • Möjlighet att delta i ett evenemang inriktad på internationell expansion anordnat av CO-AX-acceleratorn vid Sahlgrenska Science Park.

Hur ansöker man till HealthTech Award 2024?

För mer information, klicka här.

Använd denna länk för att skicka in din ansökan: https://forms.office.com/e/ynQ3hxFHXG

Vad kommer juryn för HealthTech Award att leta efter?

Innovationer inom hälsoteknik som tar sig an en global hälsoutmaning. Med särskild betoning på innovation, AI/deeptech teknologi, användares/patienters deltagande i utvecklingen, prediktion, hållbarhet, vårdresultat, social påverkan, skalbarhet och marknadspotential.

Vilka är med i juryn som väljer ut vinnarna?

• Anders Klingström, Director Consulting Services, CGI
  • Annica Grimberg Lignell, Director Business & Innovation and Head of the CO-AX Accelerator at Sahlgrenska Science Park
  • Frode Langmoen, Ecosystem Development, IBM
  • Maria Sterner, Manager Vitalis
  • Marianne Larsson, Director, HealthTech Nordic
  • Markus Lingman, Chief of Strategy, Halland Hospital Group
  • Peter Kelly, Physician and Digitalization strategist, Sahlgrenska University Hospital

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Sterner, affärsområdeschef, Vitalis
maria.sterner@svenskamassan.se, Tel. +46 31 708 82 35

Jamie Smith, Communications, Sahlgrenska Science Park
jamie.smith@sahlgrenskasciencepark.se, Tel. +46 723 757507

HealthTech Award arrangeras i samverkan mellan GREAT, Vitalis och CO-AX acceleratorn på Sahlgrenska Science Park.

Om GREAT

GREAT är en nätverksorganisation inriktad på att utveckla IT-infrastrukturen i Västsverige. Vår uppgift är att arbeta för utvecklingen av det digitala samhället, innovation och livskvalitet för individer, företag och organisationer. GREAT samlar företag, kommuner, universitet och teleoperatörer med intresse för den digitala infrastrukturen, för att säkerställa att regionen runt Göteborg är uppkopplad, genom en infrastruktur i världsklass, till den digitala världen.

Om Vitalis

Vitalis är det största e-hälsoevenemanget i Skandinavien, en konferens och utställning inriktad på att omvandla hälsovård och social välfärd. Det är en mötesplats för alla som arbetar med affärsutveckling och e-hälsofrågor inom hälsovård och välfärd. Besökare kommer från kommuner och landsting samt från myndigheter och den privata sektorn.

Om Sahlgrenska Science Parks CO-AX accelerator

Som en ledande accelerator inom hälsoteknik, erbjuder Sahlgrenska Science Parks CO-AX accelerator en unik plattform för visionära entreprenörer att omvandla sina idéer till betydelsefulla hälsovårdslösningar. CO-AX-programmet är inriktat på att stödja startups inom healthtech, medtech, biotech och deeptech som ligger i framkant av att adressera kritiska hälsoproblem, från att förbättra patientvård till att revolutionera medicinsk diagnostik.

Maria Sterner

Affärsansvarig, Vitalis +46 31 708 82 35