Balansakt på hög nivå inledde Nordic Outdoor på Svenska Mässan

En lina på 60 meters höjd, spänd mellan två hotelltorn.
Tre killar utan nerver.
Så inleddes årets Nordic Outdoor, det stora eventet för actionsport och utomhusaktiviteter på Svenska Mässan.

Highline kallas aktiviteten som sänder rysningar längs ryggraden och som de flesta av oss gärna avstår från att testa.
Det gäller inte Petter ”Edderkopp” Aker från Norge, Stefan Drouget från Skånes klätterklubb och Olle Romberg som istället söker den här typen av utmaningar. Petter satte för övrigt rekord i höstas då han gick highline över Sognefjorden i västra Norge, 350 meter över vattenytan!

Fredagen den 21 mars kl 13.00 vandrade de tre mellan hotelltornen på Svenska Mässan. Linan var fäst i höjd med 16:e våningen, vilket gav en fallhöjd på cirka 60 meter.

- Vi gör det här som en spektakulär inledning av Nordic Outdoor, som i hög grad handlar om spännande aktiviteter, utmaningar och äventyr, säger Angela Anyai, mässansvarig för Nordic Outdoor.

Bildmaterial, highline: www.flickr.com/photos/svenskamassan/

Filmmaterial, highline: www.youtube.com/watch?v=2Hep90D4WdU

De som blev inspirerade av uppvisningen kan t ex testa slackline inne på mässan, dock på betydligt lägre höjder…

Nordic Outdoor, som pågår 21-23 mars, är ett innehållsrikt och pulserande event med mängder av shopping och aktiviteter för en aktiv livsstil.

Premiären, som hade 7 000 besök, ägde rum i fjol. Årets upplaga har utökats och innehåller bl a slackline, klättring, dykning, kajakpaddling, parkour, MTB, BMX, trailrunning, en klurig och lite geggig hinderbana för barn m.m. Det blir också tävlingar och seminarier med äventyrare som Ola Skinnarmo och Robin Trygg, filmvisningar i samarbete med bl a National Geographic Live och stipendieutdelningen Årets Äventyr.

Årets Nordic Outdoor arrangeras parallellt med resemässan TUR. En entrébiljett ger inträde till båda mässorna. Highlinen görs i samarbete med Addnature och House of Hygge.

Vill du veta mer?

Ring Angela Anyai, mässansvarig för Nordic Outdoor, tfn 031-708 86 65.
Mer information: www.outdoornordic.com

Personerna på linan:
Petter “Edderkopp” Aker
Petter, 23 år, är född i Tönsberg, men bor nu i extremsportens huvudstad, Chamonix, i franska alperna. Han är en ständigt optimistisk norrman som aldrig ser några hinder och har gått på lina sedan sporten introducerades 2004. I Norge har han profilerat sig i genom att uppträda i olika sammanhang, bl a på Ekstremsportsveko i Voss, men framförallt genom att gå flertalet highlines runt om i landet. Senast korsade Petter ett vattenfall 350 meter över Sognefjorden i Norge.

Olle Romberg
Olle, 28 år, kommer ursprungligen från Karlstad och har haft en lavinartad utveckling i sitt utövande. Han började på lina i mars 2012 och har sedan dess varit som besatt av denna sport. Under de senaste somrarna har han ägnat sig åt att besöka olika festivaler och har gått på lina med några av dom internationellt mest kända slack- och highline-profilerna.

Stefan Drouget
Stefan, 24 år och läkarstuderande, har en lite annorlunda bakgrund. Han seglade en åtta meter lång båt över Atlanten då han var 20 år. Dessförinnan tävlade han i fridykning och har bland annat dykt till 78 meters djup på ett enda andetag. Stefans första slackline köpte han sommaren 2011 och sedan dess har han hunnit med att gå på lina högt över marken i till exempel Norge, Tjeckien och Frankrike.
Tillsammans med Olle och tre andra svenskar är Stefan ensam om att ha gått en 100 meter lång slackline. Han har också det svenska rekordet för längsta (35 m) respektive högsta (300 m) highlinen.

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85