Blåfenade tonfisken återkom till svenska vatten under succéartade former

Blåfenade tonfisken återkom till svenska vatten under succéartade former

BÅTMÄSSAN DEN 3-11 FEBRUARI PÅ SVENSKA MÄSSAN I GÖTEBORG

År 2017 är inskrivet i den svenska sportfiskehistorien som året när blåfenad tonfisk var tillbaka i svenska vatten. Då spöfångades, märktes och återutsattes 14 stora tonfiskar i ett unikt samarbete mellan SLU Aqua, Sportfiskarna och WWF. Succén med de flera hundra kilo tunga tonfiskarna fick genomslag i hela sportfiskevärlden. Till Båtmässan kommer Sportfiskarnas fiskevårdschef Markus Lundgren och berättar om det spännande projektet.

Tonfiskprojektet som genomfördes i svenska och danska vatten avslutades med lyckat resultat. Totalt har 18 tonfiskar märkts, varav 14 st i Sverige. Nu bär fiskarna satellitsändare som under 12 månader kommer samla in information om deras färd genom Atlanten.
– Resultatet är fantastiskt! En kombination av kompetenta sportfiskare och ovanligt fint septemberväder gjorde att vi kunde hantera och märka tonfiskarna under bästa möjliga förhållanden för både fisk och märkningspersonal, sa Markus Lundgren när projektet avslutades.

Sedan flera år tillbaka samarbetar Båtmässan och Fiskejournalen kring en temadag om sportfiske. På Båtmässans scen kommer Markus Lundgren under Sportfiskedagen den 10 februari att vara en av de föredragshållare som berättar om det spännande fiskeprojektet.

Mässans besökare kommer också få träffa Johan Klingberg, chefredaktör för Allt om Flugfiske, som berättar om flugfiskeäventyr i USA. Bo Hall kommer berätta om hur man vässar sitt fiske med hjälp av ekolod. Fiskejournalens medarbetare Per Ola Johannesson kommer även ta med besökarna på ett sportfiskeäventyr vid Indiska Oceanens horisont, bland annat fantastiska Seychellerna.

Båtmässans sportfiskedel växer från år till år för att på Båtmässan 2018 uppta en större yta än någonsin tidigare. För besökarna finns många speciella sportfiskebåtar utställda och bland Sportfiskeutställarna kan den hugade spekulanten hitta alla former av utrustning.

Båtmässan är Västsveriges största mötesplats för alla som älskar vattenliv. Här träffas branschens experter. På plats finns ca 300 utställare som ger dig hjälp med ditt nästa båtköp, tips om underhåll och service samt visar mängder av prylar som gör ditt båtliv bättre.

> LÄS MER OM BÅTMÄSSAN

För frågor kontakta:

Bengt Wallin, Senior Advisor Båtmässan, 0708-808068
Martin Falklind, chefredaktör Fiskejournalen, 0708-755 711
Markus Lundgren, Sportfiskarna, 08-410 80 627

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se