Dags för årets hästfest i Göteborg – 100 000 väntas till EuroHorse

Dags för årets hästfest i Göteborg – 100 000 väntas till EuroHorse

Vad gör 100 000 av svenskarna i påsk? Jo, de åker till Sveriges största årligen återkommande inomhusarrangemang och en av världens största hästmässor och frossar i hästprylar, världscupfinaler och härlig stämning.

På skärtorsdagen, den 24 mars drar EuroHorse och Gothenburg Horse Show igång, och hela Göteborg fylls av hästintresserade från när och fjärran.
I år firar Gothenburg Horse Show sin 40:e tävling och EuroHorse, mässan i anslutning till tävlingarna, firar 25 år.

- Evenemanget och mässan växer för varje år. I år finns det inte en yta ledig, så kommande år får vi fundera på att addera till en våning till. Det här gör att EuroHorse i år är en av världens största hästmässor, säger en påtagligt stolt Klas Pettersson, som ansvarat för EuroHorse de senaste 18 åren.

Bland årets nyheter finns ännu fler internationella utställare, ett bredare westernutbud och ett större showprogram. Favoriterna från förra året, polisens insatsstyrka till häst, kommer även i år och gör uppvisningar i paddocken. Andra intressanta inslag i paddocken är western, clinics och islandshästar. Även hundarna har sin givna plats på EuroHorse. Samarbetet med Svenska Brukshundklubben innebär att publiken kan se uppvisningar i vardagslydnad, rallylydnad och cirkuskonster. Men den största anledningen att besöka EuroHorse brukar ändå vara att handla till sig själv och sin häst hos någon av de drygt 260 utställarna som samsas på en yta större än två hektar (20 000 kvadratmeter).

Stark branschtillväxt
Mycket har förändrats under EuroHorses 25 år – hästnäringen har fullkomligt exploderat! Förr hade hästarna ett jutetäcke och ryttarna red i avlagda jackor och tröjor. Idag finns en hel modeindustri kopplad till hästnäringen, både för ryttare och hästar. Lägg därtill utvecklingen inom säkerhetsutrustning såsom västar, stigbyglar och hjälmar. För att inte tala om utvecklingen för hästtransporter; förr körde de flesta med enkelaxlade trailers, idag är det inte ovanligt med exklusiva lastbilar även på mindre tävlingsplatser.

- Över lag märks det att hästnäringen är en bransch som hela tiden ökar, både i antalet utövare, antalet aktörer, affärer, produkter, ja, allt. EuroHorse är Svenska Mässans andra största mässa efter Bokmässan, vilket säger en hel del, säger Klas Pettersson som alltså hoppar över påskmiddagarna i år till förmån för årets stora evenemang.

Men frågan är vad som kommer härnäst? Kommer utvecklingen i hästnäringen att bestå? Under en presslunch fredagen den 25 mars kl 12-12:40 håller EuroHorse ett pressmöte där utvecklingen under de 25 åren sammanfattas i en nostalgitripp, men framför allt ägnas tiden åt att spana in i framtiden – vad är på gång, och hur tror vi att de kommande åren utvecklas?

Plats: Plattformen vid G-hallen. Ta rulltrappan upp från B-hallen.
Anmälan till helle.dahlgren@svenskamassan.se så har vi lättare att dimensionera antalet platser.

Pressackreditering till EuroHorse görs här >>>
och hämtas i informationen i huvudentrén på Svenska Mässan. Vårt Press Centre är inte öppet under detta arrangemang.

EuroHorse och Gothenburg Horse Show är ett utmärkt exempel på konceptet ”All under one roof” där Svenska Mässans och Scandinaviums gemensamma resurser blir till en av få anläggningar i Europa som klarar av ett hästevenemang av den här storleken. Det är unikt i ett internationellt perspektiv och en klar konkurrensfördel för Svenska Mässan som arrangör och för Göteborg som mötes- och evenemangsstad.

EuroHorse i korthet:
Arrangeras varje år av Svenska Mässan i anslutning till Gothenburg Horse Show.
Startade 1992.
2016 är EuroHorse världens största hästmässa.
20 000 kvadratmeter stor mässyta, det vill säga två hektar, ungefär som en mindre hästgård!
Ca 250 utställare 2016.
Publikrekord – 98 000 besökare 2013.
Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst och handlar för 1800 kr.

LÄS MER OM EUROHORSE

För frågor kontakta:
Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse på Svenska Mässan
tfn 031-708 80 67, e-post: klas.pettersson@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år besöker cirka 1,8 miljoner mötesplatsen. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se