Danmark - ny partner till Vitalis!

Danmark - ny partner till Vitalis!

Danmark väljer att bli partner till Vitalis och lyfter därigenom mässan och konferensen till en nordisk nivå. Vi får ta del av erfarenheter från den danska förändringsresan inom eHälsoområdet och hur de omsatt politiska ambitioner till en digitaliseringsstrategi ifrån den högsta nationella nivån till regioner och kommuner.

Dessutom kommer Healthcare Danmark, danska ambassaden, m fl att ha en samlingsmonter med representanter från innovativa danska företag inom eHälsa.

Ove Ullerup är dansk ambassadör i Stockholm. En av hans absoluta hjärtefrågor gäller gränsöverskridande samarbete kring sjukvård och eHälsa. Under hösten har ambassaden jobbat brett och intensivt med frågan.
- Vi har bl a haft kontakter med hälso- och sjukvårdsministern, med Socialdepartementet, olika myndigheter, Stockholms läns landsting och Göteborgs Stad, berättar han.

Och hur kommer Vitalis in i bilden?
- Jag fick se förra årets konferensprogram och konstaterade att det är exakt de här frågorna vi vill diskutera, säger Ove Ullerup.
- Dessutom möts här många politiker, beslutsfattare, verksamhetsansvariga och andra eldsjälar inom eHälsa, så för oss känns det som rätt ställe att satsa på och medverka i.

Ambassaden samarbetar mycket nära med Healthcare Denmark, ett marknadsföringskonsortium för dansk knowhow och kompetens både vad gäller den privata och offentliga sidan.
Målet är att, genom olika representanter för dansk hälso- och sjukvård, på Vitalis dela med sig av den förändringsresa Danmark har gjort på eHälsoområdet.

Ove Ullerup konstaterar att Sverige och Danmark har en liknande befolkningsstruktur och står inför samma utmaningar inom hälsosektorn.
- Men när det gäller eHälsa står vi inte på samma ställe. Vi har vi kommit olika långt inom olika områden, säger han.

Han framhåller att Danmark t ex nått långt inom transformation av äldreomsorgen, vård av patienten i hemmet, telemedicin och digitala tjänster. Det har bl a resulterat i en “sundhetsportal”, där patienter och vårdpersonal på ett användarvänligt och säkert sätt kan ta del av läkemedelslistor och patientdata.

Han konstaterar att Danmark, precis som Sverige, har en åldrande befolkning med ökade kroniska sjukdomar, ökande åldersdiabetes, m m.
- Det ställer krav på fler och mer omfattande behandlingar. Och hur gör man det på bästa sätt - i ambulansen, på sjukhuset, i den uppföljande vården, i äldreomsorgen, i hemmet? Här kan eHälsa och smarta arbetsmetoder bidra med lösningar.

Som partner till Vitalis hoppas ambassadören att den danska delegationen ska bidra med intellektuell kapacitet.

Maria Sterner, affärsansvarig för Vitalis på Svenska Mässan är mycket positiv till det nya partnersamarbetet:
- Vi är glada att ha Danmark som partner eftersom vår ambition är att lyfta Vitalis till en nordisk nivå. Erfarenhetsutbytet i Norden är viktigt, alla tjänar på ett närmare samarbete, avslutar Maria.

Vitalis är Nordens ledande och största mötesplats inom eHälsa - utveckling av vård och omsorg genom IT. Mötesplatsen samlar över 3 000 deltagare under tre dagar och erbjuder kompetensutveckling med mer än 130 föreläsningar. Dessutom en utställning där leverantörerna visar sina produkter och tjänster. Här pågår diskussionen om vårdens och omsorgens framtid och om hur visioner blir verklighet. Vitalis arrangeras den 5-7 april 2016 på Svenska Mässan i Göteborg.

> LÄS MER OM VITALIS

För frågor kontakta:

Maria Sterner, affärsansvarig för Vitalis
Tel: 031-708 82 35, e-post: maria.sterner@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och inkluderar tre verksamhetsdrivande bolag: Gothia Towers AB, Svenska Mässan Mässor och Möten AB och Bok & Bibliotek i Norden AB. Ambitionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Varje år besöker drygt 1,5 miljoner människor mötesplatsen. Svenska Mässans ändamål är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,5 miljarder i besöksnäringseffekter till Göteborgsregionen. Koncernen har drygt 750 årsanställda. Läs mer på www.svenskamassan.se