Den livsviktiga förskolan – Nordiska Skolledarkongressen lyfter fram ledarskap i förskolan

Skolfrågan ser ut att bli den viktigaste valfrågan i årets svenska valrörelse. På Nordiska Skolledarkongressen, 25-26 mars, är ledarskapet i och för skolan – inte minst förskolan – den centrala frågan.

När 1 300 skolledare i år samlas på Svenska Mässan i Göteborg är debatten om den svenska skolan förmodligen mer intensiv än någonsin. En av dem som har tittat närmare på ledarskapet i förskolan är Maria Styf, fil. dr. i pedagogik och universitetslektor. I programpunkten Ökar gapet mellan förskolans och skolans ledning? talar hon om hur den nya skollagen påverkar ledningsstrukturen i förskolan.

Vad händer i en barngrupp i förskolan när barnen får börja använda digitala pekplattor? Susanne Kjällander, fil. dr. i didaktik, berättar i programpunkten När paddan kom till förskolan om sin forskning kring hur det nya verktyget påverkar barnens lärande, samspel, kommunikation och lust att utforska.

Karin Rönnerman, professor i pedagogik, talar om hur pedagoger i förskola och skola kan utveckla sitt arbete på vetenskaplig grund genom så kallad aktionsforskning – och vilken roll rektor kan spela för att utvecklingsarbetet ska bli framgångsrikt.

Johanna Lundén, rektor för yngre barn i Essunga kommun, delar med sig av en ung skolledares tankar och reflektioner för att nyansera bilden av det ”omöjliga rektorsuppdraget”.

Barnboksförfattaren och mellanstadieläraren Martin Widmark har tagit initiativ till En läsande klass, ett projekt som är tänkt att stimulera lärare till att arbeta enligt den senaste forskningen i läsförståelse. Widmark berättar hur skolledaren stöttar lärarna i det arbetet.

Programmet på Nordiska Skolledarkongressen består av 18 seminarier. Bland andra medverkar även utbildningsminister Jan Björklund, företagsledaren Percy Barnevikoch Elaine Eksvärd, författare och retorikexpert. Programmet finns i sin helhet på www.skolledarexpo.se

Nordiska Skolledarkongressen är en mötesplats som erbjuder kompetensutveckling, inspiration, nätverks- och affärsmöjligheter. Kongressen – som består av seminarier och en utställning – vänder sig till rektorer, skolchefer, skolpolitiker och andra med intresse av och ansvar för skolutveckling. Nordiska Skolledarkongressen har arrangerats sedan 1997 och är ett samarrangemang av Sveriges Skolledarförbund och Bok & Bibliotek.

För frågor och mer information kring Nordiska Skolledarkongressen, kontakta:
Valentina Arvidsson, Bok & Bibliotek, 031-708 84 12, va@bokmassan.se
Tore Hamnegård, Sveriges Skolledarförbund, 0709-67 62 07, tore@hamnegard.se