Design ger konkurrensfördelar: Ergonomidesign storsatsar på Konstruktion & Design

Pressinformation från Svenska Mässan i Göteborg

Det internationellt välkända designföretaget Ergonomidesign satsar stort på att visa upp sin design på Konstruktion & Design, 10-12 mars på Svenska Mässan i Göteborg.

• Revolutionerande golfputter som tvingade golfvärlden att skriva om sitt regelverk.
  • Prisbelönt superlätt svetsvisir som inspirerats av österländsk ergonomi och japanska ninjor.
  • Telefoner som är specialanpassade för äldre och Brainball där besökarna själva med hjälp av tanken kan flytta en boll. Lägg därtill sportbilen Koenigsegg och SAS välkända kaffekanna.

Ergonomidesign har ett 60-tal medarbetare och kontor i Stockholm, Tokyo, Boston, London och Bern. Montern på Konstruktion & Design innebär den största satsningen som företaget gjort på en mässa.

- Vår verksamhet kretsar kring innovativ design, material och teknik. Vi vill bland annat nå ut till företag som ser design som en konkurrensfördel. Konstruktion & Design med Material Fusion ger mässan en ny inriktning som vi tror är helt rätt för oss, säger Krister Torssell, VD för Ergonomidesign.

Den svenska supersportbilen Koenigsegg kommer att bli ett stort dragplåster i Ergonomidesigns monter. David Crafoord, designer på Ergonomidesign, var huvudansvarig för formkonceptet och designarbetet med bilen. Det är världens snabbaste sportbil med ett rekord på 387,87 kilometer i timman.

- Målet var att skapa en sportbil med nordeuropeisk personlighet och tidlös design. Om man tittar på linjerna kan man nog se att jag hämtat inspirtion från hydrodynamiska djur som till exempel delfinen, säger David Crafoord.

För Scientific Golfers tog Ergonomidesign fram en putter som revolutionerade hela golfspelet. Golfarna blev så bra när de använde puttern, att regelverket ändrades. Efter en lång process blev klubban godkänd, tyvärr något justerad. På Konstruktion & Design kan besökarna själva testa sin egen putt med den omdiskuterade klubban.

Besökarna kan också testa på Brainball. Ett spel som vänder på det vanliga tävlingskonceptet. Här är det den som är mest avslappnad som vinner. Spelarnas hjärnvågor styr en boll och istället för aktivitet och adrenalin är det passivitet och lugn som utmärker den framgångsrike Brainballspelaren.

Den designintresserade kan också uppleva skillnaden med mobiltelefoner som är särskilt designade för seniorer. Telefonerna. som Ergonomidesign tagit fram på uppdrag av Doro, kommer att visas för första gången på Konstrukton & Design. Här kan besökarna också delta i en researchstudie för att utveckla framtidens mobiltelefoner.

Bland de prisbelönta industriprodukterna som visas på mässan finns bland annat SAS berömda kaffekanna. Den designades redan på 80-talet och används idag av cirka 30 olika flygbolag. Norska Norplasta har tillverkat i flera hundratusentals exemplar.

En helt ny typ av såg för Bahco med utbytbart sågblad, skyddshandskar med nya material och unik konstruktion för Ejendals, det nya prisbelönta svetsvisiret för 3M som bygger på österländsk ergonomi är andra produkter som visas upp under Konstruktion & Design.

- För oss är det viktigt att berätta för besökarna hur en designprocess går till och försöka visa på arbetet bakom den färdiga designlösningen. Därför kommer våra designers att finnas i montern under hela mässan, säger Krister Torssell.

För ytterligare information:

Krister Torssell, VD för Ergonomidesign, tel 08-506 672 00

Anki Fagerström mässansvarig, tel 031-708 82 37.

Mer information om Konstruktion & Design och Material Fusion finns på www.konstruktiondesign.se och www.materialfusion.se

41294 Göteborg. Besöksadress: MässansGata/Korsvägen.
Tel: 031-7088000. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax:031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444