Digital handel - Sveriges nya basnäring

Digital handel - Sveriges nya basnäring

PRESSINBJUDAN D-CONGRESS DEN 8 MARS PÅ SVENSKA MÄSSAN

Toppnamnen inom digital handel samlas på D-Congress. Intresset har aldrig varit större. Tillväxten inom handeln enorm - den digitala handeln är Sveriges nya basnäring som årligen växer cirka 20 % i snitt. Det ger en ökad sysselsättning, men sker det i Sverige eller utomlands? Handeln B2C och B2B är global och konsumenterna känner inga gränser.

För att tillhöra framtidens vinnare krävs inte bara en digital närvaro utan också en anpassning till nya konsumtionsmönster och de möjligheter som tekniken ger. Det är frågeställningar som belyses på D-Congress den 8 mars som samlar 2 000 deltagare, över 60 talare och runt 120 utställare. Programmet tar upp en rad aktuella case och ämnen som handeln brottas med för att optimera sina affärer och anpassa sig till nya köpbeteenden. Dagen är indelad i olika spår med bl a följande inriktning:

- Finansiella tjänster, framtidens logistik och innovativa systemlösningar.
- Trendspaningar och nedslag i verkligheten med riktiga data, riktiga användare, saker som rockat och saker som floppat.
- Framtidens betalningslösningar.
- Konsumentinsikt och innovationsdriven affärsutveckling.
- Köpupplevelse och innovativa leveranser.
- Hur kända företag och varumärken framgångsrikt optimerar sina affärer online, i butik och mittemellan.
- Ny teknik, ledarskap, entreprenörskap och hur industriföretag hanterar digitalt och online inom B2B.
- Forskning om handelns digitalisering.

Se hela programmet här >

Bland årets talare märks:

Axel Johnson – Mia Brunell Livfors, VD och koncernchef
Axfood – Klas Balkow, VD
Dietmar Dahmen - Visionär, Futurologisk Innovationsexpert
Netonnet Group - Susanne Ehnbåge, VD
Trelleborg Group – Patrik Romberg, Senior Vice President Group Communications
BackingMinds – Sara Wimmercranz och Susanne Najafi, Grundare
Google – Anna Wikland, Sverigechef

Se alla talare här >

Pressackreditering till D-Congress görs till press@svenskamassan.se och hämtas i registreringsdisken i Kongresshallen på Svenska Mässan, entré 8 mot Scandinavium. Vårt Press Centre är inte öppet under detta arrangemang.

D-Congress 8 mars
Svensk Digital Handel arrangerar D-Congress för fjärde gången i samarbete med Svensk Handel och Svenska Mässan i Göteborg. Tillsammans skapar vi Nordens främsta mötesplats för handeln med nyheter, trendspaningar och digitalt fokus. Deltagarna representerar ett brett spektrum av företag med anknytning till handeln i Sverige och övriga världen. Utöver e-handelsföretag och butikskedjor samlas t.ex. leverantörer av finansiella tjänster, logistiklösningar, marknadsföring, systemlösningar och webbdesign.

Svensk Digital Handel, en del av Svensk Handel
Svensk Digital Handel är intresseorganisationen för digital handel i Sverige. Målsättningen är att proaktivt framtidssäkra den digitala utvecklingen och att handeln i Sverige skall ligga i framkant. Med över 100 medlemmar, 850 Trygg e-handlare och 120 Business Partners samlar vi mer än 1000 företag som tillsammans verkar för att bidra till säkrare, smartare och mer lönsamma digitala verksamheter. Våra Business Partners är några av marknadens största aktörer och leverantörer. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel och vår vision är att vartannat köp ska vara digitalt.

> LÄS MER OM D-CONGRESS

För frågor kontakta:

Thomas Liås, projektledare Svensk Digital Handel, tfn 0767-72 33 00 eller e-post: thomas.lias@dhandel.se

Christopher Sunmo, affärsansvarig Svenska Mässan, tfn 031-708 80 05 eller e-post: christopher.sunmo@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se