Digitalisering ger nya möjligheter inom idrotten

Digitalisering ger nya möjligheter inom idrotten

TRÄFFPUNKT IDROTT DEN 5-7 MARS PÅ SVENSKA MÄSSAN

Digitalisering är, som i så många andra branscher, högaktuell på Träffpunkt Idrott. Både på mässgolvet och på konferensen diskuteras digitaliseringens möjligheter inom idrotten.

– Det sker ett intressant skifte i idrottsvärlden när det gäller digitalisering just nu och det reflekteras i högsta grad både i konferensprogrammet och bland årets utställare. Årets besökare kommer att få med sig en hel del ny kunskap, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Träffpunkt Idrott.

Under rubriken Vikten av motivation – och hur man behåller den föreläser Karin Weman Josefsson, universitetslektor och fil. dr. i psykologi vid Högskolan i Halmstad, om hur digitala verktyg kan hjälpa oss att hålla uppe motivationen. Karin Weman Josefsson menar att det finns stora möjligheter via digitala hjälpmedel, som appar eller annan e-hälsa. Men att de verktyg som finns ofta inte alls har någon förankring i vetenskapliga studier eller psykologi.

En annan spännande föreläsning om digitalisering handlar om träning i Virtual Reality, med Johanna Gustafsson, en av grundarna till Future Fitness Lab.

– Det bästa med att träna i VR är att man glömmer att man tränar. Riktigt bra VR är så visuellt kraftfullt att kroppen bara lyder hjärnan. Man slipper motivera sig själv, det går av bara farten, menar Johanna.

Johanna tror också att träning i framtiden blir uppkopplat av andra anledningar än att följa puls, steg och sömn. Att vi kopplar upp oss för att få skjuts av den sociala kraften som finns i grupp och att nya träningsformer växer fram som kan tilltala fler.

Se hela konferensprogrammet här >

På mässgolvet visar också flera utställare framtidslösningar inom digitalisering. T ex CSE Entertainment Ltd som visar iWall – en rolig och mångsidig exergaming produkt baserad på forskning och en förarlös ismaskin, WM Mammoth som är väl etablerad i Europa. Ismaskinen är bl a vald till Ishockey-VM 2017 såväl som kommande VM 2018.

Se alla utställare här >

Pressackreditering görs till press@svenskamassan.se

Träffpunkt Idrott är Norden största mötesplats för alla som är engagerade inom idrott, bad, fritid och folkhälsa. Medan de smartaste lösningarna presenteras på mässgolvet, diskuteras idrottens framtid i spännande konferensspår – och besökare och delegater inbjuds att delta i debatten.

> LÄS MER OM TRÄFFPUNKT IDROTT

För frågor kontakta:

Monika Ölund, affärsansvarig för Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan, tel 031-708 80 82.

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se