Drakar på hjälpmedelsmässa ska ge vardagslösningar en skjuts in på marknaden

Drakar på hjälpmedelsmässa ska ge vardagslösningar en skjuts in på marknaden

Nordens största mötesplats för hjälpmedelsbranschen lockar vartannat år 13 000 besökare som söker efter nya, smarta lösningar. Inför nästa mässa går Leva & Fungera samman med Almi Väst för att skapa Draknästet – och öppnar därmed upp en möjlighet för entreprenörer att nå ut på marknaden med produkter och tjänster på ett mer okonventionellt sätt.

Draknästet bjuder in bolag till att pitcha sin produkt eller tjänst på scen inför en panel som avgör om produkten eller tjänsten som presenteras är gångbar på marknaden inom välfärdsteknik. Entreprenörerna får feedback och tips på sin idé och en möjlighet att presentera sitt företag för en större publik och för en tung panel som består av Louise Warme, Investment Manager, Almi Invest, Daniel Forslund, Ordförande Innovations- och Utvecklingsutskottet, Stockholms läns landsting, Anette Falkenroth, Avdelningschef vårdens digitalisering på VGR och Mats Göthberg, VD/Managing director, ETAC Sverige.

Syftet med tävlingen är att belysa samhällsutmaningar på Nordens största mötesplats inom hjälpmedelsbranschen och få fram idéer på lösningar från okonventionella håll.

-Vi hoppas få in många spännande och innovativa idéer, säger Christina Aspestedt, Kontorschef och moderator, Almi Väst.

Draknästet är rikstäckande och öppen för alla bolag som löser ett vardagsproblem med individen i fokus – så som ett hjälpmedel, en app, en teknisk lösning eller liknande. Bolaget ska finnas på marknaden och ha betalande kunder. Anmälan går via Almi.

I det första tävlingssteget anmäler man sitt företag och sin idé till Almi. Tävlingsbidragen ska på något sätt kunna kopplas till välfärdsteknik som underlättar vardagen för med individen i fokus. Därefter görs ett urval bland de bolag som sedan erbjuds att pitcha på Leva och Fungera mässan den 27 mars.

Bästa förslagen presenteras inför ett draknäste
I tävlingens sista moment kommer de fyra bästa förslagen att få presenteras inför ett så kallat draknäste. Utvalda bidrag får tillfälle att träffa drakarna där de får feedback och tips på sin idé och en möjlighet att presentera sitt företag för en större publik. Förstapristagaren vinner stöd i processen att omvandla sin idé till färdig produkt.

-Vi är glada för samarbetet med Almi och tycker det är ett spännande forum att presentera pitcharna på, då vi samlar bransch och brukare på ett och samma ställe, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Leva och Fungera på Svenska Mässan.

Välkommen med din anmälan!

LÄS MER OM LEVA OCH FUNGERA HÄR

För frågor om Draknästet kontakta:

Sofia Hjelmberg, marknadsförare på Almi Väst
sofia.hjelmberg@almi.se 0739-414-763

För frågor om Leva och Fungera kontakta:

Monika Ölund, Affärsansvarig för Leva och Fungera på Svenska Mässan
monika.olund@svenskamassan.se 031-7088082

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 3,1 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85