Edmund Jensen (t.v.) och Jacob Ryder (t.h.). Jensen & Englund arrangerar båtutställning med drive-in. Maskoten Hugo kommer också att vara på plats.

Drive-in och digitala arrangemang när Båtmässan blir Västkustens Båtvecka

Efter att ha arrangerats 61 år i rad blir det ingen Båtmässa på Svenska Mässan i februari. Anledningen är covid-19. Samtidigt upplever båtbranschen en ovanligt stor efterfrågan från köpare i år. För att stilla båtsuget lanserar Båtmässan en evenemangskalender på batmassan.se där intresserade kan ta del av utställarnas egna aktiviteter som arrangeras under Västkustens Båtvecka.

– Det är givetvis jättetråkigt att inte kunna genomföra Båtmässan i år. Det är en viktig tradition för båtfolket på Västkusten som nu inte kan gå av stapeln. Det är också extra tråkigt eftersom vi hade en riktig superupplaga på gång med massor av nyheter på båtsidan, säger Jacob Ryder, affärsansvarig för Båtmässan, som berättar vidare att båtbranschen fått en extra skjuts i pandemins spår med semester på hemmaplan och aktiviteter ute i naturen.

Men helt stilla i båten sitter inte arrangörerna ändå. När Båtmässan 2021 inte kan arrangeras sjösätts istället initiativet Västkustens Båtvecka.

– Nu när vi inte kan ta utställarna till Båtmässan får vi istället ta Båtmässan till utställarna. Vi har därför skapat en evenemangskalender på batmassan.se där vi samlar utställarnas egna initiativ, aktiviteter och produktnyheter. Där kan den som är intresserad av det marina livet ta del av både digitala och fysiska aktiviteter som utställarna arrangerar under säkra former, berättar Jacob Ryder.

Bland aktiviteterna under Västkustens Båtvecka återfinns bland annat en båtutställning i drive-in-format hos företaget Jensen & Englund i Kungsbacka. Där kan man utan att lämna bilen uppleva ett 50-tal nya båtar på plats genom att köra en snitslad bana. Svenska Kryssarklubben, som vanligtvis är aktiva på Båtmässans scen, bjuder i år på digitala seminarier med teman som ”Hemester – En rundresa i Västsverige” och ”Eskader, vad är det?”.

– Med ett 30-tal företag som valt att delta under Västkustens Båtvecka är vår förhoppning att det kommer snackas båtliv i februari även i år, avslutar Jacob Ryder.

För mer information, kontakta:

Jacob Ryder, Affärsansvarig Båtmässan
Telefon: 031 708 80 29