Stefan Andersson, Lukas och Mikaela Juhler från CleanSea och Sven Yrvind är några av Båtmässans talare.

Drömmare, punkrockare och havets hjältar på Båtmässans scen

Båtmässan 2023 bjuder på ett fullspäckat scenprogram med smak av hav, sommar och båtliv. Prisade journalisten Janne Josefsson, rockstjärnan Erik Ohlsson och seglarikonen Sven Yrvind utgör några av höjdpunkterna.

Drömmar, både förverkligade och ännu ej sjösatta, tar stor plats i det nio dagar långa scenprogrammet som rullar på varje dag under Båtmässan, 4–12 februari 2023 på Svenska Mässan i Göteborg.

– Vi vill visa på allt det härliga som båtlivet innebär. Fiska, segla, bada från en egen klippa, men också de utmaningar båtlivet står inför. Utmaningar som rätt hanterade blir möjligheter. Möjligheter för fler att upptäcka båtlivet, eller vattenlivet som jag hellre kallar det, säger Bengt Wallin som är ansvarig för scenprogrammet.

Närmare 100 spännande profiler medverkar på scen, här är några av dem:

Janne Josefsson, känd grävande journalist, berättar om sin sommaridyll Åstol, "En levande skärgårdsö värd att besöka", på öppningsdagen 4 februari. Dagen därpå tar artisten Stefan Andersson och författaren Ann Rosman oss med till en annan skärgårdspärla, Marstrand. Båda är fascinerade av dess historia och möts i ett samtal med rubriken "Fängslade av Marstrand".

Punkrockaren Erik Ohlsson som är på världsturné med sitt band Millencolin gästar Båtmässan 10 februari, mellan spelningar i Australien och Sydamerika, för att delta i ett samtal om sin passion, sportfiske. Lite musik blir det också!

"Havets hjältar" tar plats på scen 11 februari. Tvillingarna Lukas och Mikaela Juhler, som mottagit flera miljöpriser, är ett par av dem. De startade projektet CleanSea som samlat in 28 000 kilo plast längs västkusten. Respekt!

Sista dagen ägnas helt åt drömmar. Hör makarna Ingela och Marcus Holgersson berätta om hur de förverkligade sin dröm om ett liv i skärgården genom att starta en framgångsrik kajakuthyrning och guidade turer. Möt också sjökaptenen Johan Bernekorn, som bland annat lett kryssningar runt Antarktis, men har nu en ny dröm: att segla jorden runt i sin båt Yggdra, som han renoverat i sex år och tänker sjösätta till sommaren.

Legendariske ensamseglaren Sven Yrvind, 83 år ung, har en liknande dröm. Han var den första svensk som ensam rundade Kap Horn i en knappt sex meter lång båt. På Båtmässan berättar han om sin nya båt, lika kort, som han tänker segla nonstop från Irlands sydspets till Nya Zeeland och tillbaka igen!

Alla programpunkter dag för dag »

– Jag hoppas att vi kan inspirera fler att göra mer av vattenlivet. Det behöver varken vara dyrt eller krångligt. Jag själv upptäckte havskajakpaddling under ett mässbesök för ganska många år sedan. Med scenprogrammet är jag övertygad om att flera av mässans besökare kommer få idéer som gör att de kan utveckla sitt vattenliv, säger Bengt Wallin.

Foto: Stefan Andersson - Johan Westerlind, CleanSea - CleanSea, Sven Yrvind - Nico Krauss

Om scenprogrammet
Båtmässans scenprogram innehåller mer än 65 programpunkter fördelat på mässans nio dagar. Det är kostnadsfritt och öppet för alla Båtmässans besökare. Se hela scenprogrammet »

Om Båtmässan