Elektrifieringen tar central roll på årets Båtmässa

Elektrifieringen tar central roll på årets Båtmässa

Elektrifiering är en förutsättning för ett fortsatt levande båtliv. Och Sveriges båtliv genomgår just nu en viktig omställning som ett led i att minska fossila utsläpp i våra vatten. Genom fullspäckade seminarier, ny teknik och ett spännande mässgolv genomsyrar den avgörande elektrifieringen årets Båtmässa.

Båtmässan är navet för Sveriges båtliv. Genom ett framåtlutat arbete tar sig Båtmässan alltid an det senaste inom båtbranschen. Och det som nu är på allas läppar är elektrifiering. Något som har en självskriven plats på årets Båtmässa.

– Att elektrifiering tar stor plats på Båtmässan är ett bevis på att vi följer utvecklingen och att Sverige inom detta område är ledande. Flera svenska företag ligger i framkant för båtbranschens gröna omställning, och det avspeglas på Båtmässan, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat som är medarrangör till Båtmässan.

Ett av Båtmässans mest spännande sceninnehåll är halvdagsseminariet Framtidens fritidsbåtshamn. Där presenteras olika insatser för ett grönare båtliv, till exempel samarbetet go:LEIF som nyligen beviljats EU-medel för att bygga 400 laddpunkter för elbåtar längs Västkusten.

– Elektrifieringen av båtlivet är fortfarande i sin linda men det händer mycket nu. Vi börjar på allvar se eldrivna båtar i olika storlekar, samt allt fler laddlösningar. Men den gröna omställningen handlar om så mycket mer än så och det ska vi prata om på Framtidens fritidsbåtshamn, säger Bengt Wallin, ansvarig för Båtmässans scenprogram.

Seminarieprogram: Framtidens fritidsbåtshamn – båtlivets elektrifiering

Båtbranschen och media välkomnas att delta på ett förmiddagsseminarie där vi presenterar vad som händer inom båtlivets elektrifiering. Laddstationer, fortsatt utveckling och tillgängligt drivmedel står på agendan.

Programmet innehåller fyra korta föredrag med följande panelsamtal. Dagens talare är:

• Madeleine Johansson, projektledare för go:LEIF på Business Region Göteborg
  • Johanna Gipperth, projektledare på Havsmiljöinstitutet och ansvarig för Eko Marina, en digital lösning för fritidsbåtshamnar att använda i sitt praktiska miljöarbete.
  • Melissa Feldtmann, projektledare på IVL, ansvarig för Eko Marina. Mottagare av Sweboats Miljöpris 2021.
  • Peter Karlsson, verksamhetschef på Svenska Båtunionen som har 900 anslutna fritidsbåtshamnar.
  • Niclas Wulker Pettersson, affärsutvecklare på AQUA superPower som placerat ut Nordens första snabbladdare i en fritidsbåtshamn.

Datum: 8 februari
Tid: 8.30 - 12.00
Plats: Svenska Mässan

För vem: Programmet är en del av Båtmässans fackprogram och riktar sig till företag och intresseorganisationer inom båtbranschen samt media.

Pris: 295 kr ex moms (press/media går kostnadsfritt)
Anmälan: bengt.wallin@passionforirl.se

Om Båtmässan
Båtmässan är Västsveriges största mötesplats för människor inom båtlivet. Här finns allt som gör livet på vattnet bättre, skönare, enklare, säkrare och roligare. På Båtmässan samlas båtägare, intressenter och 250 utställare under ett och samma tak. Läs mer på hemsidan >>