Sofie Sarenbrant, Lars Kepler, Malin Persson Giolito, Deon Meyer och Elly Griffiths är klara för Bokmässans Crimetime-tema.

Elly Griffiths, Deon Meyer, Lars Kepler, Malin Persson Giolito och Sofie Sarenbrant klara för Bokmässans Crimetime-tema

Elly Griffiths (Storbritannien) och Deon Meyer (Sydafrika) är de första internationella författarna som är klara för spänningstemat på Bokmässan 2022. De första svenska författarna att göra dem sällskap är Lars Kepler, Malin Persson Giolito och Sofie Sarenbrant. Det presenterar Bokmässan idag, i samband med att biljettförsäljningen till Bokmässan 2022 öppnas upp.

Sedan 2018 är Crimetime en del av Bokmässan. 2022 växer Crimetime och är ett av Bokmässans teman, vilket betyder att programmet förlängs med en extra dag – fredag – och utökas med flera spännande inslag på plats. I samband med att biljettförsäljningen till Bokmässan startar fredagen den 25 mars presenteras fem populära spänningsförfattare som redan är klara för medverkan i september.

– Äntligen kan vi välkomna både internationella och svenska storstjärnor till Bokmässan igen! Det här är första gången som Bokmässan har spänningslitteratur som ett tema och eftersom Sydafrika också är årets temaland känns det förstås lite extra roligt att den sydafrikanske crimeförfattaren och journalisten Deon Meyer har tackat ja till vår inbjudan, säger Oskar Ekström, programchef på Bokmässan.

Deon Meyer (Sydafrika; Weyler förlag) är journalist och författare och baserad i Sydafrika. Till Bokmässan är han aktuell med boken Mörk flod, vilket är hans tolfte bok på Weyler förlag. Elly Griffiths (Storbritannien; Bokförlaget Forum) är bokaktuell med Nattfalkarna som ingår i deckarserien om rättsarkeologen Ruth Galloway, som blivit hyllad världen över. Malin Persson Giolito, som gjorde succé med Störst av allt (2016), är tillbaka med en ny skakande spänningsroman, I dina händer (Wahlström & Widstrand). Sofie Sarenbrant (Bookmark), en av Sveriges mest lästa författare, kommer till Bokmässan med Själsfränden, den tionde boken i serien om kriminalinspektör Emma Sköld – en serie som sålt i över 4 miljoner exemplar i 15 länder. En annan bok som blir högaktuell för Crimetime-temat är Lars Keplers Spindeln (Albert Bonniers Förlag), den nionde boken med polisen Joona Linna i huvudrollen, som kommer ut i oktober. Lars Kepler, som är en pseudonym för författarna Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril, är mångfaldigt prisbelönad, bland annat vann de Crimetime BookBeat Award 2021 i kategorin ”Årets svenska deckarförfattare”. Crimetime BookBeat Award kommer även att delas ut under Bokmässan 2022.

Inför årets Bokmässa har biljettstrukturen setts över och prissänkningar gjorts på i stort sett alla biljetter och seminariekort. Dessutom erbjuder Bokmässan ett boka-tidigt-pris på alla biljetter och seminariekort t o m 30 juni. Hela programmet för Crimetime presenteras i samband med Bokmässans programsläpp den 24 maj.

Bokmässan i Göteborg, den 38:e i ordningen, pågår under 22–25 september 2022 och blir en storslagen återkomst på Svenska Mässan i Göteborg. Förutom Crimetime är Sydafrika, Klimatkrisen och extrainsatta Röster från Ukraina teman på Bokmässan 2022. Årets biljetter och seminariekort finns tillgängliga till försäljning från och med fredagen den 25 mars på bokmassan.se/biljetter. Bokmässan Play är idag en integrerad del av Bokmässan, och många seminarier och scenprogram kommer att direktsändas här och även ligga kvar för att kunna tittas på i efterhand.

Läs mer om Bokmässan på www.bokmassan.se >>

, kommunikationschef Bokmässan