En Öl & Whiskymässas Whiskytävling 2018 är avgjord

I helgen arrangeras Göteborgs stora öl- och whiskymässa på Svenska Mässan och i samband med mässan arrangeras för första gången en whiskyltävling. 104 sorters whisky gjorde upp i sju olika kategorier samt mässans bästa whisky.

Tävlingens genomförande
Alla som är med och ställer ut på mässan har fått möjlighet att delta i tävlingen och kravet är att whiskyn ska finnas tillgängliga för besökare på mässan. Alla domare är handplockade för sin kunskap och bredd och all bedömning sker blint. 104 olika sorter har lämnats in och tävlar i 6 priskategorier. Whiskyltävlingen byggs upp i sk flighter, whiskytyper av liknande karaktär provas samtidigt och bedömningen sker enligt 100 poängsskalan där doft, smak, eftersmak och sammansättning graderas med 25 poäng vardera.

Resultat
Flest medaljer kammade Pernod Ricard hem med sina 7 medaljer och 4 medaljer vardera vann Philipson Söderberg och Berntson Brands.
– Verkligen roligt att intresset var så stort och att vi fick in så många fina bidrag, dessutom från så många olika producenter, säger Ingvar Rönde huvuddomare i whiskytävlingen

– Roligt att Bushmills 21YO tog hem priset för bästa whiskyn alla kategorier. Inte en whisky som inte är orimligt dyr och därför känns tillgänglig för alla. Hela domargruppen var dessutom helt överens, avslutar Anders Bergström, Whiskytower.

Mässans Bästa Whisky alla kategorier: Bushmills 21 YO (Berntson Brands).

Single Malt - NAS till 12 YO
Guld: anCnoc Peatheart (Berntson Brands)
Silver: Kavalan Concertmaster (Philipson Söderberg)
Brons: Kavalan Single Malt (Philipson Söderberg)

Single Malt - 13 YO till 17 YO
Guld: Bushmills 16 YO (Berntson Brands)
Silver: The Glenlivet 15 YO (Pernod Ricard)
Brons: Glenburgie 15 YO (Pernod Ricard)

Single Malt - 18 YO och äldre
Guld: Bushmills 21 YO (Berntson Brands)
Silver: The Glenlivet 18 YO (Pernod Ricard)
Brons: Aberfeldy 21 YO (Bacardi)

Single Malt - Cask Strength
Guld: Kavalan Solist Bourbon (Philipson Söderberg)
Silver: Kavalan Solist Vihno Barrique (Philipson Söderberg)
Brons: Deanston 2008 Wine Finish (Bibendum)

Blend
Guld: Chivas Regal 12 YO (Pernod Ricard)
Silver: Jameson Black Barrel (Pernod Ricard)
Brons: Black Bush (Berntson Brands)

Bourbon/Rye/American Whiskey
Guld: Blanton's Gold (Galatea)
Silver: Four Roses Small Batch (Pernod Ricard)
Brons: Four Roses Single Barrel (Pernod Ricard)

En Öl & Whiskymässa arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 6-7 april. Under två dagar samlas ett stort antal utställare med mikrobryggerier, bryggerier, whiskydestillerier, whisky- och ölimportörer, bryggmästare, whiskyhuvudmän och en rad olika delikatessföretag. På mässan finns även övrig dryck som cider, rom och avéc.

LÄS MER OM EN ÖL & WHISKYMÄSSA

För frågor kontakta:

För frågor gällande En Öl & Whiskymässas whiskytävling:
Anders Bergström, tävlingsledare tfn. 070-646 48 11

För frågor gällande En Öl & Whiskymässa:
Stanley Wong, arrangör tfn. 070-812 34 36

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85