En utbildning och karriär i dataspelsbranschen

En utbildning och karriär i dataspelsbranschen

Sverige har en framträdande ställning i världen som dataspelsnation och Skövde har en unik tillväxtmiljö för dataspelsutveckling.

Totalt är drygt 700 personer verksamma inom dataspelsutveckling i området kring Högskolan i Skövde och Gothia Science Park med den gemensamma plattformen Sweden Game Arena.

På Västsveriges största utbildningsmässa Kunskap & Framtid finns Sweden Game Arena med för att visa de spel i olika former samt upplevelser i Virtual Reality.

Högskolan i Skövde har norra Europas största och Sveriges i särklass bredaste och mest spetsiga utbud av dataspelsutbildningar. Totalt finns sju utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och samtliga utbildningar håller enligt oberoende nationella granskningar hög kvalitet. Högskolan i Skövde har även en internationellt erkänd forskning med runt 30 disputerade, professorer och biträdande professorer inom spelområdet, samt etablerade samarbeten inom utbildning och forskning internationellt.

Sweden Game Arena vänder sig till alla som är intresserade av en utbildning och karriär inom dator- och TV-spelsbranschen. Sweden Game Arena är ett nätverk och samverkansplattform som stödjer spelstudenter, lärare och forskare, spelföretag i uppstartsfas och etablerade spelföretag.

För den som är färdig med sin utbildning och har en spelidé finns en företagsinkubator, The Game Incubator, både i Skövde och i Göteborg, som stödjer ditt företags utveckling i upp till tre år. Bland de företag som tagit vägen genom inkubatorn finns Coffee Stain Studios som utvecklat spelsuccén Goat Simulator och Stunlock Studios som släppt esport-spelet Battlerite.

– Vi jobbar aktivt med inkludering och jämställdhet. Det funkar inte att bara ha män som målgrupp när hälften av alla som spelar dator- och tv-spel är kvinnor. Spelutvecklare måste tänka jämställt, kulturellt och internationellt inkluderande från start till mål. Dessutom arbetar vi för att skapa utveckling och innovation i spelvärlden, säger Magnus Ling, Senior Vice president på Sweden Game Arena.

– På mässan kommer vi att visa outgivna och etablerade spel som besökarna får testspela och ha representanter på plats från både inkubator och spelstudios. Och självklart kommer vi att erbjuda upplevelser med Virtual Reality, avslutar Magnus.

Fakta om Kunskap & Framtid den 10-12 november
Kunskap & Framtid är Västsveriges största utbildningsmässa som årligen lockar tusentals gymnasieungdomar, studenter, föräldrar och lärare till Svenska Mässan.
Här finns svar på allt som rör studier, jobb, arbetsmarknad, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering.

> LÄS MER OM KUNSKAP & FRAMTID

För frågor kontakta:

Magnus Ling, Senior Vice President Sweden Game Arena, tfn 0709-644 654.
E-post: magnus.ling@gsp.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se