EuroHorse lockar hela familjen i påsk!

EuroHorse lockar hela familjen i påsk!

EuroHorse går i år i sin 25:e upplaga under hela påskhelgen på Svenska Mässan i Göteborg. Det som från början var en liten häst och ridsportmässa i samband med Gothenburg Horse Show har utvecklats till en egen upplevelsearena för alla hästintresserade. I år har man under de första dagarna sett en markant ökning på barn och ungdomar som besöker EuroHorse under påsken.

EuroHorse pågår 24-28 mars på Svenska Mässan i Göteborg och har blivit en given mötesplats för alla som gillar hästar, även de som inte börjat rida än. I år har man satsat extra på tidernas största paddockprogram med fler hästuppvisningar än tidigare. Här finns något för alla åldrar , allt från Polisrytteriet, Western, Islandshästar till Sveriges Shetlandssällskap som bjuder på fartfyllda hästuppvisningar. I år har man även satsat på dubbla hagar där man kan hälsa och klappa hästarna vilket är en riktig hit bland alla barn. På plats finns även människans bästa vän hunden och Svenska Brukshundsklubben som kör hunduppvisningar alla dagar, här kan besökarna få se cirkuskonster, rallylydnad och tävlingslydnad med flera olika hundraser.

Sammantaget har årets EuroHorse blivit en riktig hit för barn och ungdomar som i år under de första tre dagarna på mässan ökat 56 % jämfört med 2013 som var det året vi senast hade internationella finaler på Gothenburg Horse Show.

- Vi är måna om att EuroHorse skall erbjuda en egen hästupplevelse för våra besökare och att vi tilltalar alla hästintresserade, även de som inte börjat rida än. I år är vi extra glada över att våra satsningar på den lite yngre målgruppen ger effekt och att se att många familjer väljer att besöka Eurohorse under på påskhelgen, säger Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse på Svenska Mässan.
- Sist men intre minst kommer många av besökarna till EuroHorse för att shoppa loss bland tusentals produkter och varumärken, här finns något för hela familjen, avslutar Klas.

EuroHorse i korthet:
Arrangeras varje år av Svenska Mässan i anslutning till Gothenburg Horse Show.
Startade 1992.
2016 är EuroHorse världens största hästmässa.
20 000 kvadratmeter stor mässyta, det vill säga två hektar, ungefär som en mindre hästgård!
Ca 250 utställare 2016.
Publikrekord – 98 000 besökare 2013.
Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst och handlar för 1800 kr.

> LÄS MER OM EUROHORSE

För frågor kontakta:
Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse på Svenska Mässan
tfn 031-708 80 67, e-post: klas.pettersson@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år besöker cirka 1,8 miljoner mötesplatsen. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Relaterat material