Europas mest hållbara förpackning utsedd på Scanpack

Europas mest hållbara förpackning utsedd på Scanpack

Igår korades vinnarna av utmärkelsen Sustainability Awards på förpackningsmässan Scanpack, på Svenska Mässan i Göteborg. De som fick ta emot den prestigefulla titeln ”Den bästa hållbara förpackningen” blev det indiska företaget Uflex Limited.

Igår startade Europas största förpackningsmässa Scanpack och ett pris som delades ut på mässan var den internationella utmärkelsen Sustainability Awards – ett ärofyllt pris för de mest innovativa produkterna inom förpackningsbranschen. Bakom initiativet står facktidningen Packaging Europe.

Av de sex finalisterna var det Uflex Limited som tog hem titeln som Europas bästa, mest hållbara förpackning. Tim Sykes från Packaging Europe tog emot priset för Uflex Limiteds räkning. En förpackningslösning som individuellt fick högsta poäng av samtliga jurymedlemmar.

- Vi är mycket imponerade. Packaging Europe var inte delaktiga i det slutliga resultatet, det var helt upp till den oberoende juryn att utse vinnaren. Uflexs Waterless Internet Flower Packaging ökar blommornas hållbarhet. Den gör det möjligt att skicka snittblommor långt och genom flera leverantörer utan att de tar skada. Den minskar även paketets vikt och sparar därför miljön vid transport, sa Tim Sykes.

Utöver detta pris korades vinnare i sex underkategorier för bland annat mest resurseffektiva förpackningar, återvinningsbarhet och biobaserat material. 17 personer från hela värdekedjan, verksamma inom exempelvis ledande varumärken och institut i Europa, har suttit med i juryn.

Mässa till och med fredag
Scanpack pågår till och med fredag och för besökarna finns det ytterligare fler höjdpunkter att se fram emot. Bland annat kommer den första dagens diskussioner om klimatsmarta förpackningar att fortsätta i nya programspår. Intressant blir det minst sagt när den svenska dagligvaruhandeln på onsdagen sammanstrålar för att ge sin syn på framtiden.

Veckan bjuder dessutom på flera keynote speakers, som Wim Wouters från DS Smith som pratar om trender och lösningar inom förpackningsindustrin. Simon Boas Hoffmeyer från Carlsberg berättar om företagets strategier inom hållbarhet. Under mässans sista dag får vi hör hur kreativitet kan påverka förpackningsbranschen positivt, då den framgångsrike kanadensiske designern Drew Smith delar sina tankar om design och kundlojalitet.

Hela scenprogrammet hittar du här »

För frågor kontakta:
Anna Lena Friberg, affärsansvarig Scanpack, Svenska Mässan
E-post: anna-lena.friberg@svenskamassan.se

Om Scanpack
Scanpack är norra Europas största och viktigaste förpackningsmässa. Här presenteras ny teknik och spännande innovationer. Dessutom finns ett omfattande utbud av inspirerande seminarier, workshops och utbildningar. www.scanpack.se