Skissbild på +One.

Fem arkitektkontor tävlar om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn

I början på november lanserade Svenska Mässan en gestaltningstävling för att hitta det arkitektkontor som får vara med och utforma Svenska Mässans fjärde torn, placerat vid Korsvägen i Göteborg. Nu är urvalsprocessen avslutad och fem arkitektkontor har valts ut till en final omgång.

Det fjärde tornet kommer att innehålla cirka 400 hotellrum, restauranger, mötesytor samt kontor och skapar tillsammans med den nya entrén möjligheter att ta emot ännu fler besökare. Totalt kommer Svenska Mässan och Gothia Towers efter byggnationen kunna erbjuda cirka 1 600 hotellrum.

Av de 57 intresseanmälningar som inkommit från olika arkitektkontor, såväl svenska som internationella, har fem valts ut till en final omgång. Det slutgiltiga valet planeras offentliggöras i slutet av sommaren. I bedömningsgruppen ingår representanter från Svenska Mässan Stiftelse, Göteborgs Stad samt Sveriges Arkitekter.

De fem arkitektkontor som valts ut är:

• Wingårdh Arkitektkontor AB
  • Tham & Videgård Arkitekter AB
  • White Arkitekter AB
  • Schmidt Hammer Lassen Architects K/S
  • Office for Metropolitan Architecture (O.M.A), Stedebouw B.V

Projektet har fått namnet +One, vilket är en blinkning till att det byggs ytterligare ett spännande hus som ska kännas som en intressant port till en pulserande och global mötesplats. +One ska vara högre och se annorlunda ut än Svenska Mässan och Gothia Towers övriga tre torn.

Detaljplanearbetet för +One kommer att påbörjas år 2020 och den nya byggnaden med huvudentré beräknas stå klar år 2025.

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 3,1 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se