Festo på Scanautomatic: ”Vi satsar oproportionerligt stort 2018!”

Festo på Scanautomatic: ”Vi satsar oproportionerligt stort 2018!”

Med en serie helt nya automationslösningar gör Festo, en av Europas ledande leverantörer, tidernas mässatsning 2018.
– Vi har ett nytt koncept som vi vill nå hela marknaden med. Då är det mässor som gäller, säger Reino Lager, marknadschef på Festo Sverige.

Festo-koncernen, med 18 000 anställda, har sedan 2012 skurit ned sina mässatsningar och inte ställt ut de tre senaste gångerna på Scanautomatic, Nordens största mötesplats inom industriell automation, på Svenska Mässan.
Men vid nästa Scanautomatic, 9–11 oktober 2018, är det alltså dags igen. Med besked, dessutom: Festo gör sin största svenska mässatsning någonsin!
– Vi investerar oproportionerligt mycket i mässor 2018, bekräftar Reino Lager.

Förutom storsatsningen på Scanautomatic ställer företaget även ut på två andra industrimässor på Svenska Mässan 2018: Trä & Teknik i augusti och Scanpack i oktober.
Den direkta orsaken är, enligt Reino Lager, Festos nya inriktning.
– Vi måste tala om för marknaden åt vilket håll vi är på väg. Vi förknippas med luftcylindrar och luftventiler, men är inte längre traditionella pneumatiker.
– 2018 lanserar vi osannolikt många nya produkter och nya teknologier. I Tyskland är vi idag en av de ledande aktörerna inom Industri 4.0. Nu ska vi ta den stafettpinnen upp till Sverige.

Ett exempel är en helt ny typ av pneumatisk ventil som Festo tagit fram, där hårdvaran är programmerbar.
– Ingen hade förväntat sig att det skulle kunna ske. Det handlar om ett banbrytande framsteg, säger Reino Lager.
– Nu har vi då en mekanisk komponent, en luftventil, som kan uppträda på mer än 50 olika sätt, beroende på vilken app du lägger i den.

Reino säger att han funderat ”extremt mycket” på hur han ska kunna förklara hur hårdvaran fungerar, så att kunderna kan börja kreera helt nya applikationer utifrån den.
Hans slutsats blev att marknadsföringen måste ske via personliga möten.
– Jag måste helt enkelt få chansen att prata med användarna, förklara och peka. Så ska vi nå hela marknaden, vilket vi vill, är det mässor som gäller för oss.

Scanautomatic & ProcessTeknik arrangerades den 9-11 oktober på Svenska Mässan i Göteborg som Nordens största mötesplats för framtidens automation och processteknik.
Den industriella digitaliseringen handlar om vägen in i den fjärde industriella tidsåldern och tar utgångspunkt i människan, tekniken och organisationen. Människans kunskap står i centrum och den mänskliga handlingsfriheten ges nya möjligheter. Tekniken kretsar kring intelligenta produkter som aktiva informationsbärare.

> OM SCANAUTOMATIC

> OM PROCESSTEKNIK

> OM AUTOMATION SUMMIT

Vill du veta mer?