Fraktjätten GEODIS ställer ut för första gången i Sverige

LOGISTIK & TRANSPORT DEN 5-7 NOVEMBER PÅ SVENSKA MÄSSAN

När GEODIS, en av världens största fraktkoncerner, ställer ut på årets Logistik & Transport rör det sig faktiskt om svensk premiär.
– Vi arbetar bara B2B och har inte känt något behov tidigare. Men nu tycker vi att det är rätt läge: den här mötesplatsen passar oss perfekt, säger Sammy Blom på GEODIS Freight Forwarding.

GEODIS Freight Forwarding är verksamt i 67 länder, huvudägare är den franska statsägda järnvägen SNCF. Koncernen har över 300 000 anställda worldwide.
Den svenska verksamheten, med huvudkontor i Göteborg, har gamla anor och grundades redan 1843 som Wilson & Co.
– Namnet lever fortfarande kvar hos många av våra kunder, säger Sammy Blom, som är National Product Director Ocean Freight & Intermodal på speditionsdelen GEODIS Freight Forwarding.
I ansvarsområdet ingår diverse godstransporter: sjöfart, flyg, tåg, vägtrafik samt terminaler.
– Vi har t ex 25% av den svenska flygfraktsmarknaden och 12% av sjöfartsmarknaden. Vi blir också allt större på vägarna: vi köpte bilfrakter för 120 mkr i fjol.
– Vi ökar samtidigt vårt miljöfokus genom att utveckla tågtransporter mellan Asien och Europa, där vi för närvarande är bland de största aktörerna.

Trots den omfattande verksamheten har GEODIS hållit en låg profil utåt.
– Vi arbetar uteslutande mot företag och gör t ex ingen reklam. Därför är det inte så många som hört talas om oss här i Sverige, säger Sammy.
Kundgruppen är desto mer imponerande och innefattar flera av de största inom svenskt näringsliv, t ex ABB, Sandvik, Volvo, Tetra Pak, Clas Ohlson och Santa Maria.
Och även om GEODIS inte har behov av att bli känt för allmänheten så vill företaget absolut inte vara anonymt inom näringslivet. Därför har man tagit beslutet att, för första gången i modern tid, ställa ut på en mässa i Sverige.
– Ja, det blir första gången, bekräftar Sammy Blom.
– Anledningen är enkel: vi besökte Logistik & Transport förra året och kände att det här var en intressant mötesplats för oss. Många av våra befintliga kunder fanns t ex med på konferensen.

Eftersom GEODIS har en uttalad ambition när att ligga så nära marknaden som möjligt kändes upplägget lockande.
– Syns man inte finns man inte, resonerar Sammy.
– Vi har en stor närvaro i Sverige. Är det nödvändigt att vi är med på Logistik & Transport? Kanske inte. Vill vi vara med? Ja, absolut!
Som utställare vill man framförallt stärka samarbetet med befintliga kunder och samtidigt locka nya potentiella kunder. GEODIS har också engagerat sig i programrådet och medverkar på olika sätt i årets konferensprogram.

Logistik & Transport är Nordens ledande mässa och konferens för logistik- och transportbranschen och arrangeras den 5-7 november på Svenska Mässan i Göteborg. Mässan och konferensen har blivit en självklar och ledande mötesplats i branschen.

På mässan visas de senaste logistik-, lager- och transportlösningarna och i år finns även truckar och lagerlösningar med som ett eget området på mässan.

> LÄS MER OM LOGISTIK & TRANSPORT

För frågor kontakta:

Jan Nilsson, affärsansvarig Logistik & Transport, Svenska Mässan.
Tfn 0733-57 89 11, e-post: jan.nilsson@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se