Frankrike tillbaks på TUR

Nu gör Frankrike comeback på TUR-mässan efter några års bortavaro.
- TUR är den i särklass största mötesplatsen för turistindustrin i Sverige. Därför vill vi självklart vara med, säger Jeanette Johansson, marknadschef på Fransk turism & utveckling i Stockholm.

TUR-mässan 2009 blev en stor succé med 53 000 besökare och utställare från 103 länder. Nästa TUR-mässa, som arrangeras 25-28 mars 2010 har fått en flygande start. Frankrike och flera andra företag gör comeback eller ställer ut för förta gången på TUR.
- Det är flera månader kvar till mässan men vi märker redan ett mycket stort intresse. Vi är naturligtvis jätteglad att Frankrike, som ju är världens största turistland, har valt att vara med på TUR. Våra besökare har också saknat Frankrike, säger Per Magnusson, biträdande mässansvarig för TUR-mässan.

Jeanette Johansson har stora förväntningar på den kommande TUR-mässan.
- Bland svenskarna finns det ett stort intresse för Frankrike. Vi räknar med att möta många intresserade besökare, både branschfolk och allmänhet.

Under 2008 reste över en halv miljon svenskar till Frankrike. Det är visserligen bara knappt en procent av den totala franska turismen. Men svenskarna är viktiga.
- De är köpstarka, resvana och tycker om att resa individuellt. Det passar Frankrike som destination. Det kommer aldrig att bli ett land för massturism.

I den franska montern på TUR kommer många nya spännande resmål att presenteras men också flera gamla favoriter.
- Frankrike är så mycket mer än sol, bad och storstäder. Vi vill gärna slå ett slag för mångfalden. Det finns mycket att uppleva utanför Paris och Rivieran. Hit ska man också åka om man uppskattar landsbygden och vill komma fransmännen nära. Man kan till exempel vandra, cykla eller hyra flodbåt. Det är också mycket uppskattat bland svenskarna att njuta den franska vardagen och till exempel handla hos bagaren, slaktaren och övriga lokala butiker säger Jeanette Johansson.

TUR är Nordens ledande resemässa och arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg sedan 1984. Nästa TUR äger rum 25-28 mars 2010.

Vill du veta mer, kontakta:
Per Magnusson, biträdande mässansvarig för TUR på Svenska Mässan,
tel +46 (0)31 708 86 76. e-mail: tur@swefair.se