Nordiska Skolledarkongressen 2018. Fotograf: Natalie Greppi.

Fullsatt när Nordiska Skolledarkongressen firar 25 år

Nästa vecka samlas närmare 1 500 rektorer, skolchefer och skolpolitiker på Nordiska Skolledarkongressen i Göteborg. Det innebär att det är fullsatt intill sista plats när landets skolledare möts för två dagar som belyser ledarskapet i förskola och skola. Invigningstalare är skolminister Lina Axelsson Kihlblom.

Efter att ha genomförts digitalt 2020 är Nordiska Skolledarkongressen nu tillbaka i sin ordinarie form på Svenska Mässan, och det har varit högt tryck på anmälan.

– Kongressen är sedan länge fullbokad, så det är tydligt att landets skolledare ser fram emot att åter kunna träffas. Efter de senaste åren finns det ett stort uppdämt behov av att mötas och utbyta erfarenheter med kollegor. Här fyller Nordiska Skolledarkongressen en viktig funktion, säger Henrik Edman, affärschef på Svenska Mässan.

25-årsjubileum
Den första upplagan av kongressen arrangerades i november 1997 – då under namnet Nordiska Skolledarmässan. I år firar evenemanget alltså 25 år, vilket kommer att uppmärksammas på flera sätt under genomförandet den 22–23 mars.

Ur programmet kan nämnas:

• Skolminister Lina Axelsson Kihlblom invigningstalar den 22 mars.
  • Ärkebiskop Antje Jackelén, handbollsspelaren Loui Sand och Helya Riazat, rektor på Järvaskolan, samtalar om skolans värdegrundsuppdrag, inkludering och mångfald.
  • Andreas Schleicher, OECD, Carl Heath, RISE, och skolminister Lina Axelsson Kihlblom gör en framtidsspaning som stakar ut riktningen för svensk skola.
  • Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund, Monica Sonde, SKR, och forskaren Jonas Vlachos diskuterar skolans huvudmannaskap.
  • Tareq Taylor delar med sig av erfarenheter från sin egen skolgång.
  • Specialpedagogiska skolmyndighetens generaldirektör Fredrik Malmberg, Sveriges Elevkårers ordförande Josefine Fälth, psykologen Malin Gren Landell och Lilian Helgason, ordförande för Sveriges Elevråd, diskuterar elevernas mående och motivation i efterdyningarna av pandemin.
  • Utdelning av Stora Skolledarpriset på 100 000 kr. Priset delas ut vartannat år i samband med Nordiska Skolledarkongressen, och går till en skolledare som har gjort extraordinära insatser.

Hela programmet hittar du här >>

Nordiska Skolledarkongressen, 22–23 mars 2022, Svenska Mässan.
Nordiska Skolledarkongressen startades 1997 och samlar rektorer, skolchefer, skolpolitiker och andra med intresse av och ansvar för skolutveckling. Nordiska Skolledarkongressen äger rum vartannat år och arrangeras av Sveriges Skolledarförbund och Svenska Mässan.