Martin Lundstedt, Volvokoncernens vd, ser stora utmaningar men också möjligheter för transportbranschen i framtiden.

Hållbara transporter vägen framåt för Volvo

Volvokoncernens vd Martin Lundstedt, en av huvudtalarna på Logistik & Transport, är övertygad om att hållbara transporter är basen för att kunna bygga välstånd i samhället.

– Vi ser hur behovet och kraven ökar både för våra kunder och våra kunders kunder. Vår roll är att vara
en del i att utveckla den framtiden, säger han.

För Martin Lundstedt betyder utvecklingen av framtidens transporter att sätta människan i centrum.
– Det handlar om människors livskvalitet. Transporterna är viktiga för den ekonomiska utvecklingen i samhället.
De binder samman människor och hjälper till att utrota fattigdom, säger han och menar att vi står inför en rad stora utmaningar.
– Urbaniseringen och den växande befolkningen gör att vi måste skapa system som är hållbara. Det gäller
både att skydda miljön från för mycket utsläpp och att förhindra att människor ska behöva ägna all sin tid åt att sitta i bullriga bilköer, säger han.

Utmaningarna är också en möjlighet, menar Martin Lundstedt. Han ser att Volvokoncernen har kapacitet att bidra till förbättringar inom de här områdena.
– Vi har ambitionen att vi ska vara världens mest eftertraktade och framgångsrika leverantör av transportlösningar.

Fler företag kan säkert säga så, men vilka företag har på riktigt möjlighet att vara det? Få har samma möjligheter som Volvokoncernen att bidra, och det är det som gör att det här jobbet är kul på riktigt, säger han.

Receptet för att lyckas handlar till stor del om kunderna och deras framgång. Mötet med kunden och kundens behov avgör allt, enligt Martin Lundstedt.
– Det finns bara ett mått på vem som är världsledande när det gäller transportlösningar. Det är den som har nöjdast kunder. Och det företaget har också förutsättningar att ha god lönsamhet. Om vi ska lyckas måste kunderna lyckas. Därför är kundernas framgång avgörande för oss, säger han.

Även ny teknik är viktig för framtidens transporter. Volvokoncernen arbetar aktivt för att minska koldioxidutsläppen från sina fordon och satsar till exempel på utvecklingen av el.
– I Göteborg kan vi stolt visa upp helt eldrivna bussar som har gått i trafik under en period, säger Martin Lundstedt.
Dessutom har Volvokoncernen nyligen demonstrerat en helt självkörande lastbil. Ett forskningsprojekt som ska leda till mindre bränsleförbrukning, ökad produktivitet och bättre säkerhet.

Martin Lundstedt medverkar i konferenspunkten Omvärldsbevakning - en nationell och internationell spaning på logistik, politik och näringsliv den 16 november 09.30-12.00.
Där kommer toppar från politik och näringsliv ge sina bilder av vart vi är på väg, vilka drivkrafterna är, vad som händer med Sverige ur ett globalt perspektiv och hur förutsättningarna förändras för företag och logistiska lösningar.

Förutom Martin Lundstedt medverkar även Anna Johansson, infrastrukturminister, Carl-Johan Hagman, Head of Shipping and Ferries Stena AB, Jan Kilström, vd Green Cargo AB, Per Bondemark, ordförande Näringslivets Transportråd och vice vd SSAB, Jessica Rosencrantz, vice ordförande Trafikutskottet.
Moderator är f d infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Fullständigt konferensprogram finns här >>>

Logistik & Transport är Nordens ledande mässa och konferens för logistik- och transportbranschen och arrangeras den 16-17 november på Svenska Mässan i Göteborg. Mässan och konferensen går för 18:e gången och har blivit en självklar och ledande mötesplats i branschen.

> LÄS MER OM LOGISTIK & TRANSPORT

För frågor kontakta:

Jan Nilsson, affärsansvarig Logistik & Transport, Svenska Mässan.
Tfn 0733-57 89 11, e-post jan.nilsson@svenskamassan.se