Historia skrevs på MyDOG 2020

Historia skrevs på MyDOG 2020

Det har kammats och putsats, nosats och tävlats under Nordens största hundevenemang MyDOG, som avslutades i eftermiddag. Tusentals, både fyrbenta och tvåbenta, har besökt Svenska Mässan i Göteborg och tagit klivet in i hundens värld. Igår skrevs historia när den första svenska mästaren i Nose Work korades.

För första gången arrangerades SM i Nose Work – en hundsport i stark tillväxt där alla hundar, oavsett ras är välkomna att delta. 40 hundar tävlade i SM under MyDOG, vilka alla kvalificerat sig efter 100 kvaltävlingar runt om i landet. Svensk mästare blev Ann Samsioe och hunden Mörkehäll Engla.

– Nose Work är en sport som alla hundar kan delta i och som går ut på att hunden ska leta efter en doft. Det här är Sveriges och världens snabbast växande sport. Bara i Sverige hade vi under 2019 över 13 000 starter, vilket är helt fantastiskt med tanke på att Nose Work bara har varit en officiell sport sedan 2017, säger David Svennelid, ordförande i Svenska Nose Work klubben.

En riktig folkfest
7 600 utställningshundar har tävlat i Best In Show under mässan där yorkshireterriern Debonaire's Hold Me Now, från Alingsås, vann International Dog Show och storpudeln Dawin All The Buzz från Kanada vann National Dog Show. Den amerikanska cockerspanieln Galasksi All Rights Reserved, från den danska orten Dianalund korades till årets utställningshund 2019. Utöver det har även SM i Freestyle och tävlingar i Rallylydnad arrangerats.

Vid sidan av alla tävlingar och uppvisningar är MyDOG även en stor folkfest. Totalt har över 8 000 hundar och 33 885 besökare kommit till mässan. Besökarna har fått prova på Nose Work och Agility och fått tips om olika hundraser för den som funderar på att skaffa hund. Hundteatern har gett föreställningen Törnrosa och Anders Bagge, hundcoachen Fredrik Steen samt hunddressören Mattias Westerlund har gett värdefulla tips till alla hundägare. Polisen och Extrahjälpen har visat upp hur de jobbar med och tränar sina arbetshundar.

– Årets mässa har haft flera höjdpunkter. En stor publikmagnet var som vanligt Fredrik Steen och förstås alla hundar som ställts ut och tävlat. I år har vi även haft fokus på programpunkter kring hundens och människans kommunikation, säger en nöjd affärsansvarig Tommy von Brömsen.

För ytterligare information, kontakta:

Tommy von Brömsen, affärsansvarig MyDOG, Svenska Mässan, tfn: 031-708 80 38. E-post: tommy.vonbromsen@svenskamassan.se

MyDOG arrangeras nästa gång den 7-10 januari 2021 på Svenska Mässan i Göteborg och är Nordens största hundevenemang. Här presenteras ett stort utbud av hundraser, tillbehör och aktiviteter, samt en internationell och en nordisk hundutställning och mängder av andra hundevenemang.

Dessutom bjuds det på spännande uppvisningar, intressanta föredrag och inte minst rasklubbstorget med massor av raser och kunniga hundmänniskor. MyDOG arrangeras av Svenska Mässan och Västra Kennelklubben.