Passagerare kliver ombord Hyperloop One.

I väntan på höghastighet – detta är Hyperloop One

I ren futuristisk anda kan vi förmodligen snart färdas i poddar genom rör, och snabbare än i ett flygplan kan det gå. Nu undersöker revisions- och rådgivningsbyrån KPMG om tekniken som Hyperloop One kan göra det möjligt att färdas mellan Stockholm och Helsingfors på mindre än 30 minuter.

Åsa Hansson är ansvarig för området infrastruktur på KPMG och har på uppdrag av det åländska företaget FS Links undersökt möjligheterna för att knyta samman Stockholm och Helsingfors med en transportlösning under utveckling av Hyperloop One och på så vis bilda en ny nordisk superregion.

KPMG har levererat en idéstudie som tittar på de initiala finansiella, tekniska och legala förutsättningarna för att knyta Stockholm-Helsingfors med nästa generations transportlösning som är under utveckling av Hyperloop One. Teknikkonsultbolaget Ramböll och advokatbyrån Setterwalls har arbetat som underkonsulter till KPMG.

– Det är många som misstar denna transportlösning för ett tågliknande fordon men det stämmer inte eftersom förflyttningen sker genom magnetism och fordonet, eller podd som det också kallas, leviterar (svävar) i extremt hög hastighet genom den tub som utgör själva ”resvägen”. Det är otroligt komplext och futuristiskt och jag tycker det kan liknas vid att man färdas i ett flygplan utan vingar, säger Åsa Hansson.

Den som ligger bakom den avancerade teknologin för Hyperloop One är Elon Must, känd för att ha utvecklat den miljövänliga elbilen Tesla. Internationellt är det just nu ett extremt fokus på den nya teknologin och ämnet är stekhett. I nuläget har företaget Hyperloop One just byggt sin första fabrik i Las Vegas och planen är att de ska ha en färdigbyggt testanläggning i Nevada redan under första kvartalet 2017.

– Om den transportlösning som HyperloopOne utvecklar blir verklighet så kommer vi att kunna resa mellan Stockholm och Helsingfors på 28 min. Det motsvarar en hastighet på ungefär 1200 km i timmen. En talande jämförelse är Arlanda Expresståget som idag tar 20 minuter mellan Stockholms City och Arlanda flygplats. Med Hyperloop One´s teknik och transportlösning skulle samma resa ta tre minuter, säger Åsa Hansson som har ansvarat för den idéstudie som utreder om och i så fall hur denna transportlösning kan bli möjlig över Östersjön.

Det som möjliggör resandet är att man utnyttjar det faktum att det går att transportera sig i en helt kontrollerad miljö. I röret som podden förflyttar sig i finns inga hinder och tack vare att man reducerar nästan all luft så att inte ens luftmotståndet utgör ett hinder för podden, kan denna att röra sig framåt i en så hög hastighet som 1200 km i timmen, alltså snäppet snabbare än ett flygplan. Skillnaden är att här möter du ingen och kan färdas framåt på ett näst intill osannolikt futuristiskt sätt.

Missa inte möjligheten att lyssna till det spännande seminariet "Stockholm-Helsingfors på 30 minuter med Hyperloop One?" onsdag den 19 oktober kl 12.00 på Persontrafikmässan i Göteborg den 18-20 oktober.

Fakta om Persontrafik 2016 den 18-20 oktober 2016 på Svenska Mässan i Göteborg.
Persontrafik fokuserar på spännande framtidslösningar kring kollektivtrafikens utveckling och bidrag till ett hållbart samhälle. Persontrafik samlar alla leverantörer till kollektivtrafiken som utvecklar och underlättar vårt kollektiva resande. På mässan presenteras senaste nytt bland fordon, teknik, miljö, säkerhet, service m.m.

Seminarieprogrammet på Persontrafik riktar sig till alla som är verksamma inom kollektivtrafiken och erbjuder över 100 programpunkter. Allt från dagsaktuella branschfrågor och heta debattämnen till angelägna framtidsfrågor.

> LÄS MER OM PERSONTRAFIK

För frågor kontakta:

Dan Ågren, mässansvarig Persontrafik, tfn 0708-80 80 06,
e-post: dan.agren@persontrafik.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se