Imorgon tisdag öppnar mässorna Park Expo - IDA - BAD

Idrottens höjdare till IDA-mässan

Under tre dagar 11-13 november samlas politiker, idrottsledare, leverantörer och föreningsaktiva på IDA-mässan.
För alla som är aktiva i branschen är mässan ett perfekt tillfälle att inspireras, lära nytt eller spana in i idrottens framtid.
Bland gästerna märks kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth, Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson, Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell, Ishockeyförbundets ordförande Christer Englund samt en rad andra ledar-, tränar-, och sportprofiler.
- Vi är mer än nöjda över nivån på programmet. Idrottens största namn är här, vilket visar att IDA-mässan är en angelägen mötesplats, säger Magdalena Rönström, ansvarig för IDA-mässan på Svenska Mässan.

Ur programmet:

Framtidens idrottspolitik - ett världskrig om medaljer?

OS blev ingen lysande framgång för Sverige. Kina däremot plockade hem 51 guldmedaljer - resultatet av en stenhård, strategisk satsning på framgång. Ska vi i Sverige dras med i satsningen på medaljer och ära, och vem ska i så fall betala?

Statligt styrda investeringar i elitidrotten blir allt vanligare internationellt i kapplöpningen om mästerskapsmedaljer.
Rasmus K Storm från Idrættens Analyseinstitut i Köpenhamn talar om konsekvenser och möjligheter vid internationella idrottssatsningar och liknar dagens utveckling med den som tidigare ägde rum i det gamla östblocket.
Frågan är hur Sverige ska förhålla sig till utvecklingen. Kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth samtalar med Mikael Santoft, Riksidrottsförbundets generalsekreterare, om den svenska idrottspolitiken.
- IDA-mässan är ett utmärkt forum för att diskutera aktuell idrottspolitik och jag ser fram emot att medverka, säger Lena Adelsohn Liljeroth.
Under rubriken "Vad får idrotten kosta" debatterar Karin Mattsson, ordförande Riksidrottsstyrelsen, Lars-Åke Lagrell, ordförande Svenska fotbollförbundet och Christer Englund, ordförande Svenska ishockeyförbundet med kommunpolitiker från Göteborg och Åre.

Fotbollen - ohotad etta eller på efterkälken?

Herrfotbollen har alltid varit nummer ett när det gäller svensk idrott, men den här säsongen kommer publiksnittet i vår högsta serie att sjunka rejält för första gången på flera år. Förhoppningen är att nya arenor och större affärsmässighet ska vända kurvorna uppåt igen.

När det gäller arenor och affärsmässighet ligger den svenska fotbollen långt efter om man jämför med Norge och Danmark, och här hemma har ishockeyn varit betydligt snabbare i utvecklingen.
På IDA-mässan debatterar Mats Ahdrian, klubbdirektör, Frölunda Indians, Anders Olsson, sponsringsansvarig Swedbank, Bosse Johansson, ordförande IF Elfsborg och Christer Wallin, ordförande Gais, om fotboll, sponsring och affärsuteckling.
Dessutom ger vi möjlighet att jämföra med arenasituationen i Danmark och Norge, och inblick i byggandet av två nya fotbollsarenor i Sverigebollsarenan i Göteborg och Swedbank Arena i Malmö.

ParkExpo - en lustgård på mässan

Projektet Göteborgs Lustgårdar har väckt uppmärksamhet både i Sverige och utomlands. Nu flyttar lustgården in på IDA-mässan.

ParkExpo bjuder in till debatter och frågeställningar om park- och utomhusmiljö. Utställningens nav blir en inomhusversion av Göteborgs Lustgårdar.
- Vi har haft ett jättebra samarbete med branschens organisationer. Särskilt glada är vi över att Göteborgs Lustgårdar kommer att bygga upp en unik miljö inne på mässan. Vi hoppas och tror att den ska bli en källa till inspiration för alla som arbetar med utomhusmiljöer, säger Magdalena Rönström, ansvarig för ParkExpo och IDA-mässan på Svenska Mässan.
ParkExpo kommer också att ha en öppen scen för debatt om park- och grönytefrågor. Debattscenen är gratis för alla mässbesökare.

BAD

Nordens ledande fackmässa och Sveriges största branschmässa för bad- och simanläggningar. Här ges möjlighet att se alla de senaste produkterna och tjänsterna inom branschen och möta de som producerar och levererar dessa. Samtidigt är BAD en riksmässa med konferenser. Mässan arrangeras tillsammans med Svenska Badmästareförbundet

För mer information kontakta Magdalena Rönström på 031-708 82 04 eller magdalena.ronstrom@svenskamassan.se

41294Göteborg. Besöksadress:MässansGata/Korsvägen.
Tel:031-7088000. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax:031-708 84 60.
E-post:press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56