Interfood serverade det bästa inom ekologiskt kunnande

Årets Interfood-mässa gick i ekologins tecken, med allt från framtidens skolmat till ekologiska viner på bordet. Därmed har Göteborg ytterligare befäst sin ställnings som Sveriges ekologiska huvudstad.

Stundtals var det mycket trångt på mässgolvet bland nya läckra maträtter, fräscha grönsaker, kryddor och utsökta viner.
- Vi har haft en strid ström av besökare i vår monter, och jag har fått flera värdefulla affärskontakter. Vår potatisskola, där vi bland annat talar om potatisens historia, har varit mycket välbesökt. Vi återkommer gärna som utställare på Interfood, säger Robert Carlsson, utställare och marknadskoordinator på Aviko Norden AB.

Succé för publikdagen
- Interfood är en viktig mötesplats för hela branschen. Vårt fokus på affärsverksamhet och kunskapsspridning har gett ett bra resultat med nöjda utställare. Och publikdagen är här för att stanna. Vi vet att mat och dryck ligger alla varmt om hjärtat och att allmänheten är intresserad av ekologiskt, när- och lokalproducerat, säger Angela Anyai, mässansvarig.

Yngst var vassast
Det blev en rafflande slutstrid på Restauratörens tävling, Vassaste Kocken 2009. Tobias Persson, debutant och yngst av deltagarna snöt till sig segern med minimal marginal framför näsan på veteranen Thomas Gustavsson, förra årets segrare. Att Tobias dessutom är göteborgare och kommer från Hagabadets Restauranger gör inte segern sämre.

Välbesökta seminarier
Årets seminarieprogram hade hög kvalitet, med fokus på ekologisk, när- och lokalproducerat, och lockade många besökare. Liksom de vandrade vinprovningarna, guidade av stjärnkrögaren Ulf Wagner.
Christina Fernlund, från Rute stenungsbageri på Gotland, fick det prestigefulla Interfood stipendiet 2009. "Det finns ett paradis bortom Skogaholmslimpan och du har öppnat portarna dit, " var en del av juryns motivering.

Skolmaten en het potatis
Framtida skolmatsal var en av publikattraktionerna på EkonNord och var välbesökt. Besökarna kunde smaka på den goda skolmaten som ekokocken Carola Magnusson serverar dagligen. Carola chattade med GP:s läsare direkt från mässan. En hel del hade synpunkter och frågor om skolmaten.

- Många föräldrar känner vanmakt över att inte ha någon insyn i vad deras barn blir serverade i skolan. Mitt råd till dem är att kontakta kökspersonalen och be om information. Det är alltid bra att gå samman i ett föräldraråd i viktiga gemensamma frågor, säger Carola.

Fakta om Interfood 2009
Antal representerade företag: 339
Mässyta: 4 900 kvadratmeter
Antal ackrediterade journalister: 80

Interfood arrangeras nästa gång den 14-16 april 2011. Då är det torsdag till lördag som gäller med publikdag på lördagen.

För mer information om Interfood kontakta Angela Anyai,
tfn 031-708 86 65, mobil 0733-57 89 10
E-post:angela.anyai@svenskamassan.se
Klicka här för att ladda ner bilder från Interfood 2009

Interfood i Göteborg är mötesplatsen för den svenska måltids- och dryckesbranschen. På Interfood skapas nya affärer och kundkontakter genom det personliga mötet och upplevelsen. Arrangör är Svenska Mässan i samarbete med Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Mediepartners är Branschtidningen Fast Food, Fri Köpenskap, Restauranger & Storkök och Camino Magasin.