Parken The High Line är skapad på en järnväg som fraktade varor på nedre Manhattan.  Foto Iwan Baan.
Parken The High Line är skapad på en järnväg som fraktade varor på nedre Manhattan. Foto Iwan Baan.

Internationell jury delar ut nordiskt arkitekturpris

I november lyfter mässan Nordic Architecture Fair fram exempel på nordisk arkitektur i världsklass genom tävlingen Nordic Architecture Fair Award.
Vinnaren utses av en namnkunnig jury av internationellt verksamma arkitekter efter en öppen jurydiskussion inför mässans besökare.
– Jag tror att det kan bli väldigt underhållande och stundom ganska dramatiskt, säger tävlingens initiativtagare och Nordic Architecture Fairs Creative Director, journalisten och arkitekturkritikern Mark Isitt.

Hur ska framtidens samhällen se ut och fungera?
Det är det övergripande temat för Nordic Architecture Fair som äger rum för första gången 7–8 november på Svenska Mässan i Göteborg.

Nordic Architecture Fair Award är en tävling öppen för alla arkitekter som realiserat ett projekt i de nordiska länderna mellan 1 oktober 2015 och 30 september 2017.
Det kan handla om byggnader såväl som stadsplanering, landskapsarkitektur eller inredning – arkitektur i ordets vidaste bemärkelse. Det är helt gratis att delta – till skillnad från de allra flesta tävlingar av det här slaget – och endast ett bidrag per kontor tillåts, oavsett antal anställda och underkontor.

För att säkra juryns oberoende består den av tre internationellt verksamma arkitekter: Oana Bogdan, vice kulturminister i Rumänien,Julien de Smedt, grundare av kontoret JDS Architects samtCharles Renfro, partner i Diller Scofidio + Renfro, arkitektkontoret bakom bland annat The High Line i New York och konstmuseet The Broad i Los Angeles.
> Läs mer om tävlingen och jurymedlemmarna här

– Det är väldigt spännande att vara del av den första juryn, men just för att det är första gången är det svårt att veta vad man ska vänta sig. Standarden på arkitekturen i de nordiska länderna har varit väldigt hög under väldigt lång tid, säger Charles Renfro.
– Jag är särskilt fascinerad av kvaliteten på flerfamiljsbostäder, både hur de är integrerade i stadsutvecklingen och av den höga kvaliteten på själva arkitekturen. Så ser det inte ut på många andra platser i världen. Jag förväntar mig spännande innovationer inom båda områdena.

Sista dag för att skicka in tävlingsbidrag är den 1 oktober. Den slutliga vinnaren tillkännages på ett evenemang under kvällen den 7 november.

Nordic Architecture Award sponsras av Sätila Holding AB.

Nordic Architecture Fair är mötesplatsen för framstående arkitektur och stadsplanering. Under två händelserika dagar sammanstrålar arkitekter, stadsplanerare, fastighetsägare, byggherrar och ingenjörer för att diskutera hur framtidens samhällen bör se ut och fungera.

På Nordic Architecture Fair möter du några av världens djärvaste arkitekter och stadsbyggare, de med förmåga att realisera det ”omöjliga”. Mötesplatsen är lika mycket konferens som mässa. På mässgolvet finns ett 100-tal utställare på plats och konferensprogrammet är digert med över 100 talare.

> LÄS MER OM NORDIC ARCHITECTURE FAIR

För frågor kontakta:
Anki Fagerström, affärsansvarig Nordic Architecture Fair, tfn 031-708 82 37.

E-post: anki.fagerstrom@svenskamassan.se

Annika Persson, affärsutvecklare Svenska Mässan, tfn 031-708 80 43.

E-post: annika.persson@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Relaterat material