Irländska terriern från Kalmar är Årets Utställningshund 2017

Irländska terriern från Kalmar är Årets Utställningshund 2017

Efter tuff tävlan under ett helt år vann till slut den irländska terriern Merrymac Zinnia Of Gold Again från Kalmar det prestigefyllda priset Årets Utställningshund, som delades ut under MyDOG på Svenska Mässan idag.

Nordens största hundevenemang MyDOG pågår för fullt på Svenska Mässan i Göteborg.
På plats finns över 9 000 hundar som ställs ut och tävlar i olika grenar. För vissa är det första gången och för andra är detta bara en i mängden av hundutställningar under ett år. En av de mer rutinerade hundarna är Merrymac Zinnia Of Gold Again från Kalmar. Hon har nämligen tävlat i hela sexton kennelklubbsutställningar under 2017 och kammat hem hela 2103 poäng i olika hundutställningar. För det korades hon under lördagen till Årets Utställningshund 2017 under MyDOG.

– Det känns overkligt, helt överväldigande. Det här är första gången vi vunnit, vi har kommit tvåa, två gånger och trea en gång. Under årets gång har vi kammat hem elva Best in Show placeringar och sex stycken Best in Show-vinster. Dessutom var vi i USA och lyckades bli Amerikansk Champion över en helg på Montgomery, som är världens främsta terrier utställning. Vilket oftast tar flera år, säger matte Gertrud och husse Thomas Hagström från Kalmar.

Många är det under årets gång som slagits om den prestigefyllda titeln Årets Utställningshund. Vinnaren korades utefter hur många poäng som vunnits under det gångna årets tävlingar runt om i landet. Och det blev ett rafflande avgörande under årets sista tävling i Stockholm – där Merrymac Zinnia Of Gold Again, som innan den sista tävlingen låg på fjärde plats, kammade hem en storseger och placerade sig överst på den nationella poänglistan.

De övriga tre finalisterna kom från Kågeröd, Höör och Rimbo. Men det blev till sist den irländska terriern från Kalmar som stolt fick ta emot förstapriset på 20 000 kronor av Agria Djurförsäkring.

– Det här är en väldigt prestigefylld utmärkelse. Det ligger otroligt mycket arbete bakom, man har varit på många utställningar under året och dessutom placerat sig högt upp. Troligen ligger det också många mil bakom, med tanke på att tävlingarna är utspridda i landet. Så att få vinna det här priset är såklart stort och vi från Svenska Kennelklubbens sida tycker det är viktigt att uppmärksamma och belöna dem för sina imponerande insatser, säger Pekka Olson, prisutdelare och ordförande för Svenska Kennelklubben.

Resultat från Årets Utställningshund 2017:

1:a plats
Merrymac Zinnia Of Gold AgainRas: Irländsk Terrier
Ägare: Gertrud och Thomas Hagström
Hemort: Kalmar

2:a plats
Namupalan Bling Smack Chap

Ras: Leonberger
Ägare: Jessika Junehall Lindberg
Hemort: Höör

3:e plats
Vi’Skaly’s Harlem Shake

Ras: Pyrenéerhund
Ägare: Nina Danielsson
Hemort: Kågeröd

4:e plats
Simbad Ebn Rashida von Haussman

Ras: Afghanhund
Ägare: Elisabet Levén och Sven Westerblad
Hemort: Rimbo
Se bild >>

MyDOG går av stapeln den 4-7 januari 2018 på Svenska Mässan i Göteborg och är Nordens största hundevenemang. Här erbjuds största utbudet av hundraser, tillbehör och aktiviteter i Sverige med en internationell och en nordisk hundutställning samt mängder av andra hundevenemang. MyDOG är den bästa möjligheten för hundägare, eller hundintresserade, att möta hundar och likasinnade.

Dessutom finns det mängder av tillbehör att köpa, spännande uppvisningar att se, intressanta föredrag att lyssna till och inte minst rasklubbstorget med massor av raser och kunniga hundmänniskor.
MyDOG arrangeras av Svenska Mässan och Västra Kennelklubben.

> LÄS MER OM MyDOG

> FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK

> FÖLJ OSS OSS PÅ INSTAGRAM

För frågor kontakta:
Tommy von Brömsen, affärsansvarig MyDOG, Svenska Mässan, telefon: 031-708 80 38 eller tommy.vonbromsen@svenskamassan.se

För hundrelaterade frågor:
Pekka Olson, ordförande Svenska Kennelklubben, telefon: 073 96 421 13 eller pekka.olson@skk.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85