Isabelle McAllister ställer ut skräp på Båtmässan i Göteborg

Isabelle McAllister ställer ut skräp på Båtmässan i Göteborg

Isabelle McAllister. Foto: Martin Stenmark

I september 2011 började ett 30-tal yrkesfiskare att ta med sig skräp som de fick i sina nät in i hamn. Nu har skräpet blivit konst med hjälp av TV-personligheten, bloggaren, designern och pysselmästaren Isabelle McAllister. Den 8 februari kommer hon till Båtmässan med sin utställning.

Den interaktiva utställningen är en del i projektet Fishing for Litter, där ett 30-tal yrkesfiskare från Simrishamn i Skåne, Nogersund i Blekinge och Ronehamn på Gotland har samlat in allt skräp som de fått upp i garnen. Skräpet har lagts i stora plastsäckar och mätts, vägts och dokumenterats i hamnarna. Det huvudsakliga syftet har inte varit att städa havet, utan att skapa större förståelse för problemet med nedskräpning av våra hav. Ambitionen är att kommuner i samtliga länder runt Östersjön ska vidta gemensamma åtgärder mot nedskräpningen. Projektet drivs av KIMO Baltic Sea och Håll Sverige Rent i samarbete med pysselexperten Isabelle McAllister, designer, journalist, bloggare och TV-värd.

Utställningen har premiär på Båtmässan i Göteborg. Planen är sedan att turnera längs Östersjökusten, för att sprida kunskap om skräpet i havet. Isabelle McAllister kommer att berätta om utställningen och på plats pyssla med skräp tillsammans med Håll Sverige Rents vd Anna Linusson och Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.

Isabelle McAllister är ett känt ansikte från en rad olika TV-program. Allt från "Äntligen hemma", "Äntligen trädgård" till "Sommartorpet" och "Fixa rummet" där barn har fått hjälp att inreda sina rum. Isabelle driver även en populär inredningsblogg.

Kom och träffa Isabelle McAllister, Anna Linusson och Björn Risinger på skräppyssel på Båtmässan.

VAR? Havs- och vattenmyndighetens monter D08:12, bredvid Vi-älskar-rent-vatten-torget.

NÄR? Fredag den 8 februari klockan från kl. 14.00 (pysslet börjar vid 14.30 – eventet inleds med en paneldebatt om den marina nedskräpningen).

Bengt Wallin, tfn 031-708 80 91 eller e-post bengt.wallin@svenskamassan.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.