Bilden från vänster: Petter Alexis Askergren, Camilla Läckberg, Petra Mede och Jesper Rönndahl. Fotografernas namn från vänster: Hugo Thambert, Magnus Ragnvid, Tobias Regell och Paul Lindqvist.

Kända profiler främjar läsning tillsammans med Bokmässan

Bokmässan i Göteborg lanserar idag initiativet ”Läsande förebilder” för att inspirera till och lyfta värdet av läsning. 29 personer med olika erfarenheter och bakgrund medverkar i satsningen, som görs i samarbete med ett tiotal förlag, Sveriges Författarförbund och Svenska Bokhandlareföreningen.

-Vi som jobbar med Bokmässan drivs av övertygelsen att ju mer vi läser, desto större och rikare blir världen. Men det händer inte om vi bara pratar om det. Forskning visar att barn läser om böcker finns i deras närhet och om samtal om böcker pågår i deras vardag. Vi vuxna behöver visa våra barn och ungdomar att vi läser, säger Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg.

Med initiativet Läsande förebilder vill Bokmässan inspirera vuxna att verka som läsande förebilder. På helsidesannonser i dagspress samt i sociala medier kommer offentliga personer med olika erfarenheter och bakgrund dela med sig av sina läsupplevelser, och varför läsning är viktigt för dem.

De läsande förebilderna som medverkar i Bokmässans initiativ är: Suad Ali, Petter Alexis Askengren, Anna Kinberg Batra, Ernst Billgren, Frida Boisen, Isabel Bolternstern, Jan Carlzon, Danielle Hamilton Carter, Micael Dahlen, Gina Dirawi, Pascal Engman, Pernilla Ericsson, Göran Everdahl, Matilda Gustavsson, Björn Hellberg, Jan Guillou, Clara Henry, Pär Johansson, Mian Lodalen, Olof Lundh, Camilla Läckberg, Petra Mede, Eli Åhman Owetz, Jesper Rönndahl, Lars Strannegård, Annika Thor, Mia Törnblom, Martin Widmark och Emma Örtlund.

Initiativet startar idag och pågår till och med Bokmässans genomförande den 24–27 september 2020. För första gången på 35 år kan Bokmässan i Göteborg inte arrangeras i fysisk form. Men istället för att ställa in, ställer Bokmässan om. Tidigare idag släpptes planerna för Bokmässan 2020, som ställs om till digitalt till Bokmässans bildningshubb den 24–25 september och Bokmässans litteraturfestival den 26–27 september.

Initiativet ”Läsande förebilder” är ett samarbete med Bokmässan och Bonnierförlagen, Bookmark, Harper Collins, Lind & Co, Mondial, Natur & Kultur, Norstedts, Ordfront, Piratförlaget, Strawberry, Volante, Svenska Bokhandlareföreningen och Sveriges Författarförbund.

Bokmässan uppmanar också i kampanjen till att stötta Sveriges författare genom att swisha till Författarförbundets krisfond som har upprättats med anledning av Covid-19, samt den lokala bokhandeln genom att, om det är möjligt, köpa en bok.

Bokmässan 2020 äger rum 24–27 september. Programmet presenteras på en presskonferens den den 25 augusti.

Läs mer på www.bokmassan.se

Charlotta Parkås, presskontakt Bokmässan

chp@bokmassan.se

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.