Andreas Stubelius, portföljutvecklare på Energimyndigheten.

Klart för start i Innovationsracet!

Vem har den smartaste lösningen – och pitchar bäst? Det är frågan inför Innovationsracet 2020, entreprenörtävlingen där nytänkande på energiområdet uppmärksammas och belönas.
– I år vill vi se lösningar som kan implementeras direkt. Det börjar bli bråttom, säger Andreas Stubelius på Energimyndigheten.

Nu har slussarna öppnats till årets Innovationsrace. Alla startups och företag med högst 250 anställda kan anmäla sig till den oerhört populära pitchtävlingen som avgörs på konferensen Power Circle Summit 6 maj.

– Intresset brukar vara jättestort så för oss blir det ett tufft jobb att gallra, säger Andreas Stubelius, senior affärutvecklare på Energimyndigheten, som står bakom tävlingen tillsammans med EIT InnoEnergy och Ignite Sweden.

Fem finalister ska utses. De får 200 sekunder var på sig att pitcha sin innovation inför jury och publik, som sedan får rösta fram pristagarna.

Segraren får 100 000 kr, tvåan 50 000 kr och trean 25 000 kr. Dessutom vinner någon av finalisterna det värdefulla Kommersialiseringspriset, ett betalt pilotprojekt med matchad kund.

Utöver finalisterna får ytterligare upp till tio anmälda bolag ställa ut och delta i B2B matchmaking under Power Circle Summit.

Temat för årets tävling är "Innovativa lösningar och affärsmodeller som kan implementeras i energisystemet med direkt effekt".

Fokus sätts på lösningar för ett hållbart energisystem med minskade klimatutsläpp, enligt Andreas Stubelius:

– Vi behöver få fram saker som kan funka nu. Enligt IPPC måste vi ha böjt av kurvan senast 2030, så vi har ingen tid att förlora.

– Därför prioriterar vi i år lösningar som kan komma ut snabbt på marknaden.

För deltagande bolag ligger den riktigt stora vinsten i det genombrott för affärerna som en framgång i Innovationsracet kan innebära.

Ett exempel är Climeon, vinnare av Innovationsracet 2016, som utvecklat en metod att utvinna el ur spillvärme. Företaget har gjort global succé. Bland investerarna finns Bill Gates som satsat 125 miljoner kronor i företaget.

Fjolårets vinnare, Enjay, har fått en rivstart. Antalet anställda har ökat från 5 till 15 och deras system för energiåtervinning av ventilationsluft är idag byggstandard i alla Burger King-restauranger i Sverige.

Enjays VD Jesper Virén medverkar på årets Power Circle Summit, där han berättar mer och ger sin syn på omställningen till ett hållbart energisystem.

– Tiden är knapp. Men när man ser nivån och utvecklingen på de svenska innovationer som deltagit i tidigare Innovationsrace blir man hoppfull. Vi på Enjay är oerhört stolta att få tillhöra denna fantastiska skara, säger han.

Anmälningstiden till Innovationsracet 2020 går ut 17 februari. Finalisterna presenteras i början av mars.

Läs mer om Innovationsracet >

Power Circle Summit arrangeras av Svenska Mässan tillsammans med Energimyndigheten, Power Circle och EIT InnoEnergy. Arrangemanget äger i år rum på Münchenbryggeriet i Stockholm 5-6 maj.

Vill du veta mer?

Ring Andreas Stubelius, Energimyndigheten, tel. 016-544 21 99 eller Anna Jarnö, Svenska Mässan, tel. 031-708 80 85. Mer information: www.pcsummit.se

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse. Stiftelsens uppdrag är att främja näringslivet och varje år genereras drygt 3,2 miljarder kronor i turistekonomiska effekter. Läs mer på www.svenskamassan.se