Worldish AB vann SveaPriset 2023 för kommunikationsverktyget Helen. Foto: Natalie Greppi.

Kommunikationsverktyget Helen belönas med SveaPriset 2023 – bryter språkbarriärer inom vården

SveaPriset 2023 tilldelas Worldish AB för projektet ”Kommunikationsverktyget Helen – ett digitalt stöd för patienter och vårdgivare genom hela vårdprocessen”. Helen hjälper vårdgivare och patienter att kommunicera över kommunikations- och språkbarriärer, och ökar såväl patientsäkerheten som vårdkvaliteten.

SveaPriset är på 100.000 kr och går till den bästa innovationsidén inom e-hälsa. Priset delades ut av Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro under Kvalitetsmässans invigningskväll.

Juryns motivering lyder:

Genom att bryta kommunikations- och språkbarriärer inom hälso- och sjukvården med hjälp av kommunikationsverktyget Helen har man ökat patientsäkerheten, vårdkvaliteten och bidragit till en mer jämlik hälso- och sjukvård.

Kommunikationsverktyget Helen har inte bara gjort medicinsk information tydlig och begriplig på patientens egna språk, utan också säkerställt att standardiserade vårdprocesser följs noggrant, vilket i sin tur har höjt kvaliteten inom vården. Bedömningar blir mer effektiva, minskar onödiga besök på sjukhuset och patienter blir mer delaktiga i sin hälsa.

Ytterligare fyra innovationer var nominerade till SveaPriset:

• CORAI – smartphone-baserad hjärtdiagnostik, CORAI Medicinteknik AB och Danderyds sjukhus
  • Preventiv äldreomsorg, Loopeli AB
  • Stickäventyret, Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset
  • Varannan Vecka, Happy Parents AB

Juryn för SveaPriset 2023:

Patrik Sundström, tf. vd Inera AB, Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet, Anna Lefevre Skjöldebrand, vd Swedish Medtech, Daniel Forslund, utvecklingsansvarig för digitalisering Vårdföretagarna, Urban Lindberg, avdelningschef Socialstyrelsen, Jonas Hampus, styrelseledamot Föreningen Sveriges Socialchefer, Sofia Rydgren Stale, ordförande Sveriges Läkarförbund, och Henrik Edman, affärschef Kvalitetsmässan.

SveaPriset belönar innovativa lösningar för e-hälsa som bidrar till effektivitet och kvalitet inom hälso- och sjukvården, tandvården, omsorgen och socialtjänsten. Innovationen ska ha kommit en bit på väg men behöva finansiering för fortsatt utveckling. Priset är 100.000 kr och glasskulpturen Svea designad av glaskonstnären Kjell Engman.

Bakom SveaPriset står Sveriges Kommuner och Regioner, Socialstyrelsen, Swedish Medtech, Sveriges Läkarförbund, Föreningen Sveriges Socialchefer, Vårdförbundet, Vårdföretagarna och Kvalitetsmässan.

Om Kvalitetsmässan
Kvalitetsmässan är Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling och arrangeras vartannat år på Svenska Mässan. Kvalitetsmässan 2023 äger rum den 21–23 november.

För mer information, kontakta:
Henrik Edman, affärschef Kvalitetsmässan
henrik.edman@kvalitetsmassan.se