Besökstalen har ökat med 8,5 procent per mässa i snitt, berättar Ulrika Liss-Daniels.  Foto: Anna Sigvardsson.
Besökstalen har ökat med 8,5 procent per mässa i snitt, berättar Ulrika Liss-Daniels. Foto: Anna Sigvardsson.

Kraftig uppgång av mässbesökare under 2016

2016 blev ett verkligt lyckat år för mässverksamheten.

– För oss handlar det om att fånga upp just sådant som berör, som ligger i tiden och kan locka nya grupper till besök, säger Ulrika Liss-Daniels, direktör för mässor och möten på Svenska Mässan.

Mässmediet är tusen år gammalt, men fortfarande högst konkurrenskraftigt: sedan 2004 har världens 40 största mässarrangörer ökat volymen med drygt 50 procent, enligt det tyska forskningsinstitutet JWC Research.

Svenska Mässan sticker ut från många nordiska arrangörer genom att redovisa en kraftig uppgång av mässbesökare under 2016.
– Besökstalen har ökat med 8,5 procent per mässa i snitt. Besöksflödena driver också omsättningen och vi ser en tydlig positiv trend i våra resultat, berättar Ulrika.
Samtidigt som hon är glad för de fina siffrorna framhåller hon att den verkliga konkurrensen inte gäller andra mässor:
– Nej, idag konkurrerar vi på ett annat sätt. Mot helt andra saker, mot upplevelser och aktiviteter.
Hon tar MyDOG, årets första mässa, som ett exempel.
– Där tävlar vi inte om publiken som väljer mellan att gå på hundutställning i Göteborg, Borås eller Stockholm. Vi tävlar med ett biobesök, en krogkväll, ett pass på gymmet, en skogspromenad, en weekendtripp till Barcelona.
– Kort sagt: med alla aktiviteter som överhuvudtaget finns. Och utbudet är större än någonsin idag, speciellt i storstäderna.
Därför, understryker hon, är det viktigt att fortsätta utveckla mässkoncepten – så att även den måttligt hundintresserade går på MyDOG, t ex för att se SM i freestyle med dansande hundar.

Att locka besökare till fackmässor är en särskild utmaning. Där har Svenska Mässan lyckats extra väl under året, också med en snittökning på 8,5 procent.
En förklaring är den stora seminariesatsningen, där frågor kring digitalisering, automatisering och robotisering stått i fokus – det som kallas Industri 4.0.
– Intresset har varit över förväntan, seminarierna fullsatta. Vilket visar att vi lyckats adressera de här angelägna frågorna, menar Ulrika.
Enligt Ulrika ska målet vara att överträffa mässbesökarens förväntningar.
– Det ska vara relevant, intressant och utvecklande. Du ska komma ut från mässan med mer än du hade förväntat dig.

Båtmässan angav tonen för 2016 och Ulrika hoppas den ska göra det igen:
– Den inte bara ökade i besökare i fjol. Många gjorde också avslut på mässan, framförallt gällde det mindre båtar. Folk var villiga att investera igen.
– Vi ser ju Båtmässan som något av en konjunkturbarometer, så det blir riktigt spännande i februari.

FAKTA/ Svenska Mässan
Mässor i egen regi: 31
Se hela kalendern: www.svenskamassan.se/kalender

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg.

> LÄS MER OM SVENSKA MÄSSAN

För frågor kontakta:

Ulrika Liss-Daniels, direktör för mässor och möten på Svenska Mässan, tfn 031-708 87 71.