KUNSKAP & FRAMTID DEN 23-25 NOVEMBER PÅ SVENSKA MÄSSAN

Kraftigt ökat intresse för framtiden bland unga

Kunskap & Framtid, som avslutades i lördags, upplevde i år ett kraftigt ökat intresse för mässans innehåll. Årets avgående gymnasieelever är den lägsta kullen på 10 år, trots detta ökade besökarantalet med 17,5%.

Totalt kom 10 019 besökare till årets Kunskap & Framtid, en mässa för eftergymnasiala studier och jobb, som pågick under tre dagar på Svenska Mässan i Göteborg. På mässgolvet fanns det mängder av aktiviteter och i föreläsningssalarna var det närmare 100 programpunkter som alla var mycket välbesökta.

– Vi tror att framgångsfaktorn i år var att vi inte bara fokuserade på studiealternativen utan att vi lyssnat på besökarnas verkliga behov, och genom det breddat utbudet på mötesplatsen. Därför adderade vi det nya konceptet "hitta jobbet på plats", där besökarna fått möjlighet att hitta ett jobb till efter studenten. Detta har vi varit väldigt tydliga med i vår kampanjkommunikation och marknadsföring inför mässan, vilket troligen har lockat fler besökare, säger Farhad Lindén Kakavand, affärsansvarig.

På mässans jobbområde fick besökarna möjlighet att via företag som Gothia Towers, Svenska mässan, Manpower, Lernia, Arbetsförmedlingen m.fl. gå på riktiga intervjuer varje dag under mässans tre dagar. Mässan erbjöd även en möjlighet att få testa på olika yrken både i verklighet och genom VR-teknik.

Nytt för i år är även att mässan lyft det högaktuella ämnet psykisk ohälsa i samarbete med de populära och väletablerade podcasterna Mathilda & Andreaoch Ångestpodden. Under mässan sände de två podcasterna live där de diskuterade framtidsångest, misslyckanden och drömmar.

Kunskap & Framtid arrangeras nästa gång 22-24 november 2018.

Fakta om Kunskap & Framtid

Kunskap & Framtid är Västsveriges största utbildningsmässa som årligen lockar tusentals gymnasieungdomar, studenter, föräldrar och lärare till Svenska Mässan.

Här finns svar på allt som rör studier, jobb, arbetsmarknad, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering.

Kunskap & Framtid arrangeras nästa gång den 22-24 november 2018

> LÄS MER OM KUNSKAP & FRAMTID

För frågor kontakta:
Farhad Lindén Kakavand, affärsansvarig Kunskap & Framtid, tfn 031-708 81 44.
E-post: farhad.kakavand@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se