Kvalitetsmässan slog nya rekord!

Kvalitetsmässan slog nya rekord!

Kvalitetsmässan ökade i både kvantitet och kvalitet!
Årets mässa, som avslutades igår, ökade antalet besökare och samlade fler makthavare än någonsin.
- Mötesplatsen fyller ett behov och har utvecklats på ett fantastiskt sätt, säger finansminister Magdalena Andersson.

4 408 konferensdeltagare räknades in på Kvalitetsmässan på Svenska Mässan som avslutades igår, torsdag, efter tre intensiva dagar. Det innebär en ökning med fem procent mot förra mässan 2013.
Totalt gjordes 9 925 dagsbesök på mässan, även det en ökning.
Rekordmånga laddade också ned besökarappen, som gav möjlighet till att lägga upp ett personligt program, navigera, anteckna, m m. Totalt 2 245 nedladdningar innebar nästan en fördubbling mot förra mässan.

Det växande intresset avspeglades också i det ökade antalet anmälningar till utmärkelserna Sveriges IT-kommun, Sveriges Kvalitetskommun, Sveriges Modernaste Myndighet samt SveaPriset och GötaPriset.
- Till ett par av dem fick vi in dubbelt så många ansökningar som förra gången, berättar Henrik Edman, vd för Kvalitetsmässan.
- Mycket prestige står på spel. Jag vet att det finns kommuner och myndigheter som planerar sina ansökningar på flera års sikt, kopplat till förbättringar i verksamheten.

I konferensprogrammet medverkade fler toppolitiker än någonsin: både den nuvarande och förre statsministern, totalt tio ministrar och fem partiledare.
Avslutningstalet hölls av finansminister Magdalena Andersson:
- Kvalitetsmässan har blivit en verkligt angelägen mötesplats, menar hon.
- Jag ser det som ett lysande tillfälle att utbyta erfarenheter över kommun- och myndighetsgränser. Det behövs för att klara de utmaningar vi står inför, inte minst när det gäller flyktingmottagningen.

Besökarkvaliteten var som vanligt hög. Drygt hälften av besökarna var chefer, t ex kommundirektörer och ekonomidirektörer, eller ledande politiker i kommuner och landsting. Så här tyckte några konferensdeltagare:

Jonas Lauri, ekonomichef, Norrmalm Stockholms Stad
”Mycket inspirerande! Jag gillade speciellt seminariet om vart styrningen av kommuner och landsting tar vägen. Det är frågor som vi brottas med varje dag. Jag fick ändå bekräftat att vi är på rätt väg.”

Emelie Spanne, kvalitetscontroller Upplands Väsby
”Väldigt många bra och givande seminarier! Jag tar med mig stressdoktorn Tomas Danielssons råd kring hur vi människor fungerar och hur vi kan hantera pressade situationer. Det är i hög grad en ledarskapsfråga.”

Lotta Wigen, förvaltningschef Lidingö Stad
”Jag har fått ut massor av både mässan och konferensen. Jan Carlzon var t ex otroligt inspirerande när han tog upp kundperspektivet i socialtjänsten och fick mig att inse privilegiet i att få bära det ansvaret.”

Totalt medverkade 145 utställare. Här är några intryck från dem:

Håkan Sörman, VD Sveriges Kommuner och Landsting
”I år stärkte mässan utan tvekan sin position. Ur vår synvinkel var det fantastiskt bra. Vi hade massor av givande samtal och ett enormt tryck i montern. Alla foldrar kring flyktingfrågan tog t ex slut första dagen.”

Ylva Eriksson, marknadschef Stratsys
”För oss var det spot on: vi träffade exakt rätt målgrupp och fick många nya kunder. Vi erbjöd en gratisversion av ett IT-stöd för möten, RunYourMeeting, och det gjorde succé. 80 kunder registrerade sig och började prova direkt.”

Annette Sjöborg, Attendo Omsorg AB
”Vi har haft ett 100-tal seriösa samtal, främst med kommunfolk, och hade även ett eget seminarium. Vi känner att vi nådde ut med vårt budskap om att privat vård och omsorg absolut inte innebär sämre kvalitet, utan ofta tvärtom!”

Kvalitetsmässan arrangeras nästa gång 14-16 november 2017

Kvalitetsmässan är Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling.

> LÄS MER OM KVALITETSMÄSSAN

För fler frågor kontakta:
Henrik Edman, vd för Kvalitetsmässan på Svenska Mässan, tfn 0705-21 10 66.