Linbanor över älven, dubbeldäckare och längre spårvagnar.

Linbanor över älven och dubbeldäckare i egna körfält.

Så tänker sig Göteborgs trafikplanerare framtiden.
- Och så ska spårvagnarna bli längre, avslöjar Jörn Engström, utredningsledare på Västra Götalandsregionen.

Trafikutredarna har tagit fram en målbild över hur stadstrafiken i Göteborgs tätort ska utvecklas fram till 2035. Trycket blir enormt: folkmängden beräknas öka med 33% till runt 800 000 inom 20 år.
- Samtidigt hoppas vi att fler ska resa kollektivt. Därför behöver vi förbättra och utöka systemet. Det gör vi genom att göra kollektivtrafiken mer attraktiv, pålitligare och enklare, säger Jörn Engström.

Viktiga pusselbitar gäller nya trafikslag och nya trafiklänkar. En sådan, synnerligen anslående, pusselbit är linbanor över älven i centrala Göteborg. Linbanor är i sig inget nytt, det har funnits i över 100 år och finns idag i en rad städer runt om i världen.
La Paz, Bolivias kuperade huvudstad, har ett fullt utbyggt linbanenät. Men även städer som New York, London, Rio de Janeiro, Singapore, Hongkong, Ankara och Lissabon har linbanor i reguljär trafik.
- Det nya för vår del är att se linbanan som en del av kollektivtrafiken, säger Jörn.

Tre linbanelinjer planeras över Göta Älv. Den första, som får en sträckning från Järntorget, via Lindholmen till Wieselgrensplatsen, kan stå klar redan till Göteborgs 400-årsjubileum 2021.
De två andra sträckningarna är inte fastslagna, men de ska gå längre norrut. Tidsvinsterna kan bli stora, passagen över älven tar tre-fyra minuter.

Runt en miljard investeras i den första linbanan. Fyra upp till 70 meter höga torn ska byggas och trafiken blir intensiv: en vagn med plats för 25 passagerare går en gång i minuten, resenärerna åker 50 meter upp i luften. Kostnadseffektivt blir det också:
- En tunnel för buss eller spårvagn med motsvarande kapacitet hade kostat tre, fyra gånger mer, säger Jörn.

Utöver linbanorna planeras flera nya spårlänkar och busstråk enligt BRT-system fram till 2035.
- Idag är stadstrafiken i stort sett ett nav med ekrar, men vi behöver fler tvärlänkar. Om man ska resa mellan punkterna A och B, och båda ligger i utkanten av stan, ska man inte behöva in till Brunnsparken och byta, fortsätter Jörn.
Vad som krävs är inte nya vägar i första hand, däremot fler egna körbanor.
- Vi brukar säga: tänk tunnelbana, kör buss, förklarar Jörn.

När det gäller spårvagnarna är ett antal nya länkar på gång, bl a längs norra Älvstranden. Spårvagnarna får även en viktig funktion när Västlänken, den underjordiska projektet för regional pendeltågstrafik, blir klar framåt 2025.
- När pendeltågsresenärerna ska vidare från stationerna behöver vi både spårvagn och buss, för att koppla ihop det regionala systemet med det lokala, menar Jörn.

Dessutom ska spårvagnarna bli längre: från dagens 30 meter till 40 eller 45. Förändringen sker successivt då spårvagnsflottan har en utbytestakt på uppemot 50 år.
- Det är trångt i stan och vi kan inte lösa det ökande resandet genom att sätta in fler fordon, vi måste också jobba med längre och högre fordon, säger Jörn.
- Därför ser vi också dubbeldäckare som ett intressant alternativ till dagens expressbussar, avslutar Jörn.

Under Persontrafikmässan på Svenska Mässan i Göteborg den 19 oktober diskuteras frågorna under seminariet Framtidens kollektivtrafik exempel - NextStop2035. Tisdag den 18 oktober 12.00-12.30.

Fakta om Persontrafik 2016 den 18-20 oktober 2016 på Svenska Mässan i Göteborg.
Persontrafik fokuserar på spännande framtidslösningar kring kollektivtrafikens utveckling och bidrag till ett hållbart samhälle. Persontrafik samlar alla leverantörer till kollektivtrafiken som utvecklar och underlättar vårt kollektiva resande. På mässan presenteras senaste nytt bland fordon, teknik, miljö, säkerhet, service m.m.
Seminarieprogrammet på Persontrafik riktar sig till alla som är verksamma inom kollektivtrafiken och erbjuder över 100 programpunkter. Allt från dagsaktuella branschfrågor och heta debattämnen till angelägna framtidsfrågor.

> LÄS MER OM PERSONTRAFIK

För frågor kontakta:

Dan Ågren, mässansvarig Persontrafik, tfn 0708-80 80 06,
e-post: dan.agren@persontrafik.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se