Litteratur-Göteborg krokar arm för att göra Göteborg till Sveriges första UNESCO City of Literature

Flera starka aktörer inom det litterära Göteborg – Bokmässan, Författarcentrum Väst, Göteborgs Litteraturhus, Svenska PEN, Poesiwerken och Politisk Poesifestival – går nu samman och föreslår i en gemensam skrivelse till Kulturnämnden att Göteborg ska ansöka om att bli utnämnd till en av UNESCOs litteraturstäder, den första i Sverige.

Syftet är att sätta ljus på det arbete som redan görs inom det litterära området i Göteborg och att samordna det i en gemensam plattform. Aktörerna föreslår att utnämningen ska sammanfalla med att Göteborg fyller 400 år 2021, för att bidra till den internationella lyskraft som stadens 400-årsjubileum vill vara en katalysator för. På så vis kan aktörerna också vara med och förstärka firandet med flera aktiviteter och säkerställa att litteraturen tar en tydlig plats i stadens 400-årsjubileum.

– Göteborg har en stark litterär tradition med en mångfald av aktörer, institutioner samt litterära arrangemang och satsningar som engagerar både lokalt, regionalt och internationellt. Men vi saknar en samordnande kraft som gör att vi kan få ännu större utväxling på våra insatser. Genom att göra Göteborg till en UNESCO City of Literature kommer vi att få fokus på att utveckla Göteborg som litteraturstad tillsammans. Vi tror att utmärkelsen skulle kunna bära Göteborg som litteraturstad och vara den enande kraft som Göteborg så väl behöver inom området, säger Frida Edman, mässansvarig på Bokmässan.

UNESCOs Cities of Literature är ett globalt nätverk bestående av städer med ett särskilt intresse för litteratur och litterär konst. Utmärkelsen ger städerna en stark profil internationellt och blir både en kvalitetsstämpel samt en katalysator för att främja, stärka och utveckla litteraturens roll och ställning i samhället.

Städerna som ansöker ska bland annat kunna visa att de jobbar aktivt för att främja läsning, litteratur och det skrivna ordet och att de har en internationell utblick när det gäller forskning och utveckling. Vidare ska städerna vara beredda på att dela med sig av sina erfarenheter med andra. I skrivelsen till Kulturnämnden lyfts en lång lista av verksamheter, satsningar och initiativ inom litteratur- och kulturområdet fram, som stärker en eventuell ansökan för Göteborg.

Skrivelsen väntas tas upp på Kulturnämndens presidiemöte den 14 januari.
Läs skrivelsen i sin helhet här >>

Charlotta Parkås, presskontakt
chp@bokmassan.se

Bokmässan äger rum 26–29 september 2019 på Svenska Mässan i Göteborg.
Tre teman på Bokmässan 2019: Sydkorea, Jämställdhet och Med(ie)vetenhet.