Ziauddin Yousafzai. Foto: Tanya Malott.

Malalas pappa Ziauddin Yousafzai till Kvalitetsmässan

Idag släpps programmet för Kvalitetsmässan den 7–9 mars 2022. En av gästerna är Ziauddin Yousafzai, rådgivare hos FN för Global Education och pappa till 2014 års fredspristagare Malala Yousafzai. Tillsammans med sin dotter arbetar han för alla flickors rätt att gå i skolan, under parollen Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen.

Det har gått nio år sedan Malala sköts i huvudet på sin väg till skolan. Trots att hon då endast var 15 år gammal hade hon blivit en måltavla för de talibaner som styrde i familjens del av Pakistan, och som ville stoppa hennes kamp för sin och alla flickors rätt till utbildning. Detta engagemang delade hon även då med sin pappa, som själv drev en skola öppen för både flickor och pojkar. Kampen för flickors rätt till utbildning har fått förnyad uppmärksamhet efter talibanernas maktövertagande i Afghanistan, men frågan är ständigt aktuell i flera länder världen över, där barn bokstavligen riskerar livet för att få gå i skolan.

I Kvalitetsmässans konferensprogram medverkar också flera medlemmar av Sveriges regering. Digitaliseringsminister Anders Ygeman samtalar om den digitala omställningen med bland andra Microsoft Sveriges vd Hélène Barnekow. Migrationsminister Morgan Johansson deltar i en migrationspolitisk debatt tillsammans med företrädare för flera andra riksdagspartier. Jämställdhetsminister Märta Stenevi diskuterar hedersförtryck med journalisten Elaf Ali. Dessutom deltar Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, och civilminister Lena Micko i seminarier om framtidens arbetsmarknad respektive effektivitet inom välfärden.

I temaspåret Välfärdens ledarskap kan deltagarna lyssna till erfarna ledare från politiken, näringslivet, kulturen, idrotten och det militära. Här medverkar till exempel företagsledaren Jan Carlzon, Danmarks tidigare statsminister Helle Thorning-Schmidt, simhoppsikonerna Ulrika Knape Lindberg och Anna Lindberg, Rikard Grip, tidigare förbundskapten för svenska skidlandslaget, Marika Lagercrantz, regissör och skådespelare, ÖB Micael Bydén, Robert E. Durbin, f.d. generalmajor i amerikanska armén och befälhavare för landets styrkor i Afghanistan, och Nicky Moffat, f.d. brigadgeneral i brittiska armén.

Läs hela programmet >>

Programmet i pdf >>

Kvalitetsmässans syfte är att stimulera utvecklingen av Sveriges offentliga verksamheter och det svenska samhället i riktning mot ökad kvalitet och effektivitet. Genom att uppmärksamma förebilder och goda exempel, presentera väl arrangerade seminarier, intressanta talare och aktuella ämnesområden, ska Kvalitetsmässan vara den viktigaste mötesplatsen för alla som arbetar inom offentligt finansierade verksamheter.

Kvalitetsmässan äger rum den 7–9 mars 2022 på Svenska Mässan.

För mer information, kontakta:
Henrik Edman, direktör Kvalitetsmässan
henrik.edman@kvalitetsmassan.se