Manpower rekryterar på Elfack: - Vi anställer 200 på studs!

Elteknikbranschen behöver folk. Mycket folk. På Elfack arrangeras en särskild Rekryteringsdag, där studerande och arbetssökande får möta arbetsgivare ansikte mot ansikte. - 200 får jobb direkt, säger Kent Andersson, VD på Manpower El & Tele. •• Rekryteringsdagen är ett nytt initiativ på Elfack, på Svenska Mässan i Göteborg 7-11 maj. - Vår tanke är att underlätta rekryteringen till branschen genom att föra samman företag som behöver anställa med studerande och arbetssökande, förklarar Fredrik Reis, mässansvarig. •• I kongresshallsfoajén skapas en mingelmiljö, där utställande företag, högskolor och organisationer får möjlighet att presentera sig. Hit inbjuds sistaårselever på gymnasiets elprogram, högskolestuderande och arbetssökande på mässans öppningsdag 7 maj. - Vi räknar med runt 2 000 besökare i foajén. Ett 20-tal utställare med rekryteringsbehov har hittills anmält sig, förklarar Fredrik Reis. Bland dessa märks ABB, Arbetsförmedlingen, Bravida, Chalmers, El & Industrimontage, Elteknik EEA, Eltel Networks, Emil Lundgren, EUU, Grontmij, Högskolan i Väst, Lernia Bemanning, Manpower El & Tele, Metro Teknik, Midroc Electro, Sveriges Ingenjörer, och Tekniska Högskolan i Linköping. •• Kent Andersson på Manpower El & Tele ser Rekryteringsdagen som ett gyllene tillfälle. - Att det finns gott om kandidater är ju bara positivt. Vi sparar också mycket tid genom att träffa många vid ett enda tillfälle, förklarar han och ger en bild av det aktuella läget: - Vi behöver anställa 500-600 om året de närmaste åren. Just nu är behovet akut och jag räknar med att vi anställer 200 på ort och ställe i Göteborg. Vi ser gärna att kvinnor och invandrare söker. •• Det jättelika behovet förklaras delvis av den snabba teknikutvecklingen. - Vi har täta förändringar inom t ex säkerhet, larm, fiberoptik. Efterfrågan ökar samtidigt som pensionsavgångarna gör att många försvinner närmaste åren, analyserar Kent Andersson. •• Manpower El & Tele är ett installationsbolag med ett eget kollektivavtal och ett unikt samarbete med Elektrikerförbundet. - Arbetsmarknaden förändras, fler behöver komma ut i arbetslivet och då krävs det ett nytänkande, menar Kent Andersson. - Saknar den nyanställde rätt kompetens ger vi en individanpassad, webbaserad utbildning samtidigt som han eller hon jobbar med enklare arbetsuppgifter hos våra kunder. •• Slutmålet är att bli godkänd eltekniker eller att få kompetens att jobba med larm, bredband och telekom - och sedan kanske anställas hos någon av Manpowers kunder. Men Kent Andersson understryker att det finns många arbetsmoment inom det eltekniska området som man kan klara av utan formell utbildning: - I själva verket är det en del av problemet: använder vi kompetenser fel späder det förstås på rekryteringsbehovet. •• Rekryteringsdagen görs i samarbete med AMS och Arbetsförmedlingen. - Vi försöker locka så många arbetssökande som möjligt till Elfack. Det gäller även ombytessökande, d v s personer som har jobb idag, men kan tänka sig att satsa på något nytt, säger Päivi Wiberg på AMS. - Landets alla 325 arbetsförmedlingskontor är engagerade. Jag ser Rekryteringsdagen som ett spännande nytänkande och ett nytt sätt att jobba med matchningen av arbetsgivarnas lediga platser och arbetssökande. •• Elfack är den nordiska elteknikbranschens ledande mötesplats. Alltsedan starten 1969 arrangeras den på Svenska Mässan i Göteborg. •• Elfack 2007 blir den största mässan hittills. Drygt 520 utställande företag har bokat plats på rekordytan 18 400 kvadratmeter. Över 30 000 besökare väntas till mässan. Vill du veta mer? Ring Kent Andersson, Manpower El & Tele, tfn 0703-77 46 02 eller Päivi Wiberg, AMS, tfn 010-487 08 93. Fredrik Reis är mässansvarig för Elfack på Svenska Mässan, tfn 031-708 80 78. Mer information: www.elfack.com