Med Elfriede Jelinek kan man prata om allt

Till redaktionssekreteraren 16 september 2011

2004 års nobelpristagare, österrikaren Elfriede Jelinek, medverkar i Bokmässans program. Inte personligen, men med en ny text – bara för Bokmässans och Göteborgs Stadsteaters besökare.

Att Österrikes viktigaste författare, som är sparsmakad med offentliga framträdanden, inte kommer till Bokmässan var givet redan från början. Men Elfriede Jelinek kom själv på en lösning. Eftersom Bokmässans seminarier bygger på samtal kunde hon tänka sig att ställa upp på ett e-postsamtal som läses upp av två skådespelare. En idé som hennes svenska översättare Aimée Delblanc, Burgtheater Wien och Göteborgs Stadsteater nappade på.

Under hela våren samtalade Elfriede Jelinek med Aimée Delblanc, som känner varandra sedan länge. De skapade en intervjusituation så att samtalet blev till något av en gemensam resa för de båda. Med Elfriede Jelinek kan man prata om allt är dels ett privat samtal mellan två kvinnor på samma våglängd, men också en intressant insyn i författarens skrivande och tänkande.

Med Elfriede Jelinek kan man prata om allt lyder rubriken på vår intervju. Och det stämmer verkligen. Vi har talat om allt från mammor till främlingsfientlighet. Men också om det magiska med språket och hur Elfriede Jelinek arbetar med det. Det har som alltid varit ett fantastiskt, associativt och ordlekande samtal. Stort tack kära Elfriede! säger Aimée Delblancs om intervjuarbetet med Elfriede Jelinek.

Andra ämnen som tas upp är bland annat demens, politik, intresse i kriminalfall, ensamhet vid författande, behandling av språk, sexistisk litteraturkritik och mycket annat.

I en tvåspråkig uppläsning på tyska och svenska med Sabine Haupt från Burgtheater Wien, Christel Körner från Göteborgs Stadsteater och Aimée Delblanc själv, i regi av Henric Holmberg från Stadsteatern, får publiken i Göteborg två tillfällen att följa det fascinerande samtalet.

Fredag 23 september kl 17.00 -18.30 på Foajéscenen, Göteborgs Stadsteater. Fri entré.
Lördag 24 september kl 16.30 – 18.00 i Rum för poesi, R2, plan 2, Bokmässan

Bokmässan äger rum den 22-25 september på Svenska Mässan, Göteborg. Årets tema: Tre länder – ett språk - Tyskland, Österrike, Schweiz.
Hela programmet finns på www.bokmassan.se

För frågor, kontakta:

Wolfgang Malik, projektkoordinator för Tre länder – ett språk,
wolfgang.malik@telia.com  0709 39 09 56

Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef, Bok & Bibliotek, bje@bokmassan.se
tel 0701 61 65 09

Henric Holmberg, regissör, Göteborgs Stadsteater, + 46 704-45 45 57, henric.holmberg@tele2.se

Bok & Bibliotek i Norden AB, 412 94 Göteborg, Sweden | Mässans Gata 20 | Tel 031-708 84 00 | www.bokmassan.se